• Hexx

Får man alltid ett rör i halsen när man är sövd med narkos??

...ska operera mig på måndag. Det blev ett återbud, så jag var tvungen att bestämma mig på nolltid i telefonen. Jag ska operera mig för navelbråck och kom på en massa frågor nu....
    Sätter de ALLTID kateter vid op? Och får man ett såntdär läbbigt rör ner i halsen?

....hjälp....

• Svar på tråden Får man alltid ett rör i halsen när man är sövd med narkos??
  • FruGustavsson

jag opererade bort blindtarmen med titthålsoperation., fick ha syre i en kort slang i näsan, som bara var max en cm, och behövde inte ha kateter..

• TisseTiger

Nej på båda frågorna! Har varken haft det ena eller det andra de gånger jag opererats.

• ying yang

Nej jag har inte haft något av det heller när jag opererats.

• Hexx

Åh, vad skönt!!!

Var ni rädda innan? Jag tror att jag kommer att ligga och skaka av skräck. Tänk om jag inte vaknar igen och inte får se min son mer...

• Marija79

Röret, respiratorsätter de inte alltid, det beror på din saturation=syresättningen. Jag har blivit sövd flera gånger och oftast bara vaknat med en näs grimma då jag behövt lite extra syre, men det är olika från fall till fall och röret i halsen är inte så farligt. När det gäller kateter så vet jag inte till 100%, det beror väl på hur länge OP varar. Jag ska inte spekulera i det utanlåter någon annan mer kunnig svara.

Lycka till då!

• bustjejen

Förmodligen får du ett ganska kort rör ner i halsen, men det sätts ner när du har somnat och tas ut innan du vaknar.
    De flesta vet knappt om att de har haft ett rör där
    Är det en väldigt kort op, så kan man sova på mask också..det kanske är lite olika rutiner på olika sjukhus.
    Ang. kateter kan jag tänka mig att det är olika rutiner på olika sjukhus, men fördelen med kateter är att du slipper bli tappad på UVA, vilket i princip är samma sak.

• Hexx

Vad är "tappad på UVA?"
    Kateter= Urinvägsinfektion, vilket är det VÄRSTA jag vet och vill inte ha det om jag kan slippa.

• bustjejen

Förlåt om jag var lite oklar
    Att man tappas innebär att man via ett plaströr i urinröret tömmer blåsan på urin och sedan tar ut röret igen. Det är inte alltid man tappas, men många har svårt att komma igång att kissa efter en operation, och har man inte lyckats kissa på ca 6 timmar eller har förmycket urin i blåsan så sätter man in ett litet rör för att tömma. UVA = uppvaket där du ligger efter op i ett par timmar.
    Kateter behöver inte alls betyda urinvägsinfektion..speciellt inte så kort tid som du skulle behöva den som i detta fallet.
    Det kommer gå jättebra med din operation, att sövas är inte farligt och jag har aldrig varit med av att någon inte vaknat upp pga narkosen. Då är nog risken större att du vinner på Lotto eller något.
    Kram och lycka till på måndag

• Hexx

Tack så mycket!
    Men varför får man svårt att kissa efter narkos?

1000 frågor!

• Lindisen1

Jag har gjort två stora operationer, och fått tub i halsen i båda, men inte märkt av det alls, så det är ingen fara!
    Du behöver inte vara orolig!

• bustjejen

Det kan vara olika anledningar. Dels pga muskelavslappnande du får under op, dels pga smärta så du har svårt att slappna av. Sen kan det bero på att du kanske har svårt att röra dig direkt efter op, och isamband med op ger man ganska mycket dropp.
    Du får gärna fråga Jag borde väl dock gå och lägga mig snart
    Kram

• Marija79

Här kommer några lugnande ord angående narkosen.
    Det är faktiskt riktigt skönt att bli sövd, jag bli det 2 ggr om året på grund av högerkatt och coronarangio och det är lika skönt alltd...
    Man licksom flyter iväg, allt känns jätte bra och jag har under mina sövningar hävt ur mig en massa konstigheter.
    En gång så frågade jag narkosläkaren:
    -är du medveten om att du har väldigt buskiga ögonbryn? Jag kan noppa dem till dig!
    En annan gång skulle jag tvunget beställa Kebab...
    Och en gång, då fick jag dormikum som förbehandling (ett lugnande medel) som jag snedtände på... sa att jag skulle på toa och så låste jag in mig där... de var tvungna att kalla på vaktmästaren...

Så oroa dig inte det kommer att gå super bra! Och är du orolig så kan du alltid be om lite stesolid och även lite smärtstillande innan de börjar spruta in narkosmedlet, det kan svida till lite i armen av det.

KRAMAR PÅ DIG! Skriv om det är mer du undrar över när det gäller narkosen.

• MammaHela

Jag har varit sövd 2 gånger, ena gången för en diskbråcksoperation och den andra för en abort.

Båda gångerna har jag blivit intuberad (fått röret i halsen), men de har satt dit den efter att jag somnar och tagit bort det innan jag vaknat. Enda sättet att veta det var lite tejprester på kinden och ont i halsen.

Kateter fick jag inte vid aborten, men vid diskbråcksoperationen hade jag redan haft den i 2 veckor så den fick sitta kvar.

Men jag håller inte med bustjejen att det är bättre med kateter än att tappas, jag har lärt mig att det är bättre att tappas för att det retar inte lika mycket som en kateter och att man minimerar risken för UVI om  man inte sätter kateter.

Stolt mamma till 2 busfrön
  • bustjejen

Mammahela:
    En kateter under några timmar i samband med operation innebär väldigt liten risk för UVI, men med tiden ökar risken ju längre katetern får sitta.
    Att tappas innebär en process där man också kan införa bakterier, en tappning görs inte sterilt på samma sätt som vid kateter sättning.
    Risken för uvi finns vid båda sätten..jag kan inte säga att det ena är bättre än det andra.

• MammaHela

bustjejen:
    Nu vet jag inte vart du har jobbat, men där jag har jobbat har det varit precis lika sterilt vid tappning som isättning av kateter.

Stolt mamma till 2 busfrön
  • Hexx
    Så var det gjort. Ingen kateter, dock rör i halsen som gör att jag är en smula hes. Jag fick stesolid för att inte vara orolig. Dock han den släppa eftersom det kom flera akutfall och jag fick vänta många timmar. Men väl på op bordet fick jag en hel del lugnande av narkossköterska intravenöst, vilket var myyyycket skönt.
    - Nu sprutar jag in sömnmedlet. sa narkosläkaren och sedan har jag inte en aning om vad som hänt.
    Det var som ni alla sa- inget att oroa sig för. Mådde hyfsat bra när jag vaknade. Lite yr och trött.

Tack snälla ni för era svar!
  • Hexx

Yepp, var hemma vid 18 tiden! Mådde som sagt hyffsat. Lite bakis bara och darrig på knäna.

Svar på tråden Får man alltid ett rör i halsen när man är sövd med narkos??