• smilla98

Sned kropp???

Var på bvc idag för vägning och passade på att fråga om Elins lite sneda kropp. Hon vill gärna vrida huvudet åt höger och böjer även gärna kroppen som en ostbåge åt höger. Har försökt ha henne liggande på sidan men vrider sig självmant tillbaka åt fel håll. Systern på bvc kunde inte svara på om det var muskulaturen eller om hon är sned i kroppen och rekommenderade en tid hos sjukgymnast.
    Någon som kan känna igen sig i detta.

Man blir ju lite orolig att något ska vara fel.

• Svar på tråden Sned kropp???
  • siamesen

Hur gammal är hon?

Kan ju vara att det var sa hon lag inne i magen och att musklerna blivit lite kortare pa ena sidan...det ordnar i sa fall upp sig med sjukgymnastik.

• Fille Fjonkan

Tösen var lite skev när hon var riktigt liten. Hon såg inte gärna åt vänster och böjde helst inte huvudet åt höger.  Det gjorde att hela hon ibland såg lite sned ut.

Vi fick tid hos en sjukgymnast som visade hur vi skulle öva med lilltjejen för att lära henne använda båda sidor av kroppen lika mycket. När vi kom dit på första besöket var hon redan mycket bättre. V hade varit lite taskiga och lagt alla roliga leksaker (och oss själva) på fel sida om henne för att få henne att titta dit och det verkade ha hjälpt.

Sjukgymansten var ändå jättebra och gav oss massor av nyttig info. Efter första besöket lärde sig Tösen t ex att vända sig själv till mage åt båda hållen. Innan dess hade hon nyss lärt sig vända sig själv bara åt favorithållet.

/ Fille med Kisen, 3½ år, Tösen, 1½ år och Pysen i magen, v 30
  • siamesen

ok...da är hon liten

Prova det som fille fjonkan sa om leksaker pa fel sida och allt. Vi fick samma rad till vara barn. Tror det är relativt vanligt att barn föredrar en sida.

• Mejis

Hej, jag känner igen det där. Min dotter är idag 2,5 mån. Hon var också lite sned, som en ostbåge. Jag var hos sjukgymnast av en annan anledning och passade på att fråga. Sjukgymnasten kollade rygrad m.m. Hon sa att det inte var någon fara. Meja är inte lika sned längre vad jag tänkt på. Så det är säkert något övergående.

Svar på tråden Sned kropp???