• Flutterby

Vilken fisk i stället för torsk?

Vilken annan fisksort är mest lik torsk? Både i smak o konsistens. Jag vill helst inte köpa torsk längre, för utfiskets skull.

• Svar på tråden Vilken fisk i stället för torsk?
  • Danbala

Hoki.
    En del föredrar Alaska Pollock, jag tycker den är hemsk.

Sej är ju okej, och ... öhm ... kolja?

[...fnord...]
  • Danbala
    Flutterby skrev 2006-11-17 13:09:11 följande:
    Danbala: Tack! Har aldrig ätit Hoki, men ska prova!
    Gör det!

Extratips: Om man är en latmask som jag och köper färdiga fiskgratänger o.d. ibland kan man också hålla ögonen öppna - det finns många alternativ där med som har hoki istället för torsk. (Och de billigare brukar ha just Alaska Pollock istället.)
    [...fnord...]
  • mitthjärta

Hoki smakar nästan på pricken som torsk!

Adrian - Älskade barn!
  • Flutterby

Visst är det tråkigt/skrämmande/sorgligt att torsken håller på att försvinna. Jag blir så ledsen av sådant, så man vill ju göra vad man kan!

• Redbit

Hoki är definitivt den fisk som mest liknar tork i smaken.

MEN: Man vet idag inte speciellt mycket om hokins reproduktionscykler. Eftersom den nyligen blivit oerhört populär som matfisk och fiskas i enorma mängder mot tidigare, finns risken att den inte hinner reproducera sig i nog stor omfattning för att man ska kunna fortsätta fiska som idag - det finns till och med en liten risk att beståndet kollapsar om några år.

Jag säger inte att detta kommer att hända, bara att risken finns. Själv skulle jag önska att man kollade upp hur det var _innan_ man började storfiska, för en gångs skull.

• Charlie Bravo

Jag är också tveksam till om man bör erätta torsk med en fisk som förekommer på andra sidan jordklotet. Tänker då framförallt på transporterna. Sen ligger det mycket i det som Redbit skrev ovan också.
    Sej är nog ett alternativ som jag skulle vilja slå ett slag för istället.

• Danbala

"Sej e okej!"

Jag hade för mig att det var något med den med. Men det kanske var något gammalt tjafs, eller ren inbillning.

[...fnord...]
Svar på tråden Vilken fisk i stället för torsk?