• Jonna74

Förväntas man bjuda på mat på 1-års kalas?

Hej!
    Ska fira lillgossens ettårsdag snart, och har bjudit ca 15 gäster som har resväg till oss på ca 7 mil.
    Vi ska träffas hemma hos oss kl. 13.

Tror ni dom tar för givet att det bjuds på mat, och isåfall, vad kan man bjuda på?
    Har tänkt ha kak och tårtkalas, men eftersom det är såpass tidigt på dagen, så måste man väl bjuda på nåt mer?

Har idétorka, så kom gärna med tips?

Kram Jonna

• Svar på tråden Förväntas man bjuda på mat på 1-års kalas?
  • PoisonIvy

Jag tror inte att man behöver bjuda på mat.

Men om du känner dig typ tvungen så är ju smörgåstårta ett alternativ. Den kan man neställa innan eller göra själv. Blir inte heller mkt disk av det.

• ebben

NÄ,man måste INTE bjuda på mat!
    Det är ett barnkalas!
    Mat bjuder man på då man har typ 30 års kalas eller 40 års eller mer......De får äta lunch innan de kommer o middag hemma sen! Inga problem! 7 mil tar inte så länge att köra.......

• hjärnladyn

Bjud på vad du vill, men tala om för gästerna att det blir tårta, så att de inte förväntar sig mat. Inte kul att fika på fastande mage.

Hoppas att det blir ett kul kalas!

• Tigger is a she

Nej,jag tycker inte de kan FÖRVÄNTA sig något, men jag tycker alltid man ska ge en hint om vad man kommer bjuda på.

Är klockan 13 KAN folk anta att det bjuds på lunch, framför allt om de har 7 mil att åka.

Det är tråkigt både med hungriga gäster när man inte bjuder på mat och proppmätta gäster om man bjuder på mat.

• ebben

Personligen hat jag aldrig varit på 1års kalas med mat!?
    ALDRIG hört det blan mina bekata ens........
    På 1års kalas har vi tårta o kakor typ.......men det kanske bara är vi här uppe i norrbotten?!

• Aengelgirl

Jag tycker inte att du behöver bjuda på mat, men se till att gästerna vet att det blir tårta, själv brukar jag ha bakat så mkt bullar och kakor att mina gäster sällan är hungriga när de går hemSkrattande

Gravid i V.28!! Är du med i KÅRV www.familjeliv.se/Forum-5-163/m12310375.html
  • qaz

man måste inte något.men du bör göra klart för gästerna att det är tårt kalas.för hungriga lär de ju bli med 7 mils resväg.jag har inte varit på ett års kalas med mat någon gång.tårta,bullar,kakor räcker gottoch väl.

• bozzini

Vi ska ha 1-årskalas imorgon och kommer att bjuda på smörgåstårta plus vanlig födelsedagstårta. Anledningen till att vi gör så är för att vi varken haft dop eller namnkalas och då känns det lite speciellt med 1-årskalas. Kan ju tillägga att det endast är släkten som kommer imorgon. När vi lite senare kommer att bjuda vänner med barn så blir det enbart saft- och bullkalas.

• dweia

Vi ska snart också ha 1-årskalas och kommer också bara att bjuda på tårta och kakor.

• Lill Trulsa

Vi hade barnkalastema när dottern fyllde 1. Vi bjöd på korv och mos det var lyckat för de flesta gillar det. Det behöver inte var något märkvärdigt. Du får gärna sno den idéen.

• Lill Trulsa

Vi hade barnkalastema när dottern fyllde 1. Vi bjöd på korv och mos det var lyckat för de flesta gillar det. Det behöver inte var något märkvärdigt. Du får gärna sno den idéen.

• anime

Laga en stor sats gulaschsoppa och bjud de långväga gästerna.

När vi var på min guddotters 1årskalas löste föräldrarna det så. De som skulle åka långt (jag och min familj, 15 mil) kom lite tidigare och åt lunch, lite senare kom resten av gästerna som bodde i samma stad! När alla kommit blev det tårta och kaffe. Jättelyckat!

Sverker regerar!
Svar på tråden Förväntas man bjuda på mat på 1-års kalas?