• Shivalisa

Sniffning av spray

Såg igår ett reportage i Rapport om att det återigen är trendigt bland ungdommar att sniffa. I reportaget tog man upp fall där ungdomar har sniffat tändargas och fått allvarliga skador och till och med dött av att ha sniffat tändargas.
    Vad jag saknar i detta annars mycket bra reportaget är att det inte bara är tändargas ungdomarna använder.
    Har en 14-åring hemma som sniffar gas ur olika sorters sprayflaskor som hårspray, luftrenare, insektsspray och till och med limspray som var det senaste tillskottet till missbruket.
    Missbruket av spraygas är inte så uppmärksammat. Att handlare förvarar tändargasen bakom disk eller i låsta skåp i butiken är bra för att undvika att ungdomarna får tag i det på ett enkelt sätt. Men de behöver också vara uppmärksamma på ungdomar som köper mycket hårspray m m.

Även vi föräldrar behöver vara uppmärksamma på detta. För oss tog det över ett halvår innan vi förstod att det inte var till håret och diverse frisyrer som hårsprayen gick utan att det var för att droga sig.

Jag vill bara höja ett varnande finger till er som har ungdomar kring sig. Var uppmärksamma på bruket av diverse sprayer. Finns det också kladdiga handdukar ska man ta sig en allvarlig funderare på vad som är på gång. Ungdomarna använder sig av en handuk för att filtrera bort det mesta av hårsprayen m m för att komma åt gasen i flaskan. Denna gas som är lika farlig som tändargas och andra medel som används för att sniffa i sig.

• Svar på tråden Sniffning av spray
  • agge333

Jösses, det har jag aldrig hört....spray?
    Tack för tipset, kan vara bra att veta, har en 13-åring hemma och börjar bli väldigt vaksam över honom känner jag.
    Vill gärna lukta på och prata med honom när han kommer hem på kvällarna...Detta är min absolut största skräck...
    Vad gjorde ni när ni fick reda på detta? Måste ju varit hemskt, det är ju livsfarligt att sniffa...

• Miss Daisy

Åhhh, ännu en sak att oroa sig för. Min son har inte visat nått intresse för att gå ut på kvällarna helgerna utan de är här hemma eller hos nån kompis och tittar på film eller spelar spel. Men jag fasar för den dag det hela startar, för då förlorar man lite kontrollen. De gånger det är nån fest i skolan eller hos en kompis så brukar vi åka och hämta honom med bilen.

Jag har också hört av en väninna som jobbar med ungdomar att det förekommer att de dränker in tamponger med alkohol och för in den i analen. Det ger tydligen en ganska rejäl berusning snabbt. Låter fruktansvärt, tycker jag. Helt groteskt!!!

• Fia Lundbom

Min tjej testade också sniffning av spray när hon var 14 år.
    De köpte vanlig doftspray på ICA och gick in på muggen i plugget och fick en "kul" stund.
    Mindre kul var det när hon var tvungen att berätta för oss för hon mådde så illa och fick ont i halsen..
    Vi fick åka akut in till Karolinska och som tur var kunde läkaren konstatera att det var ingen fara utan bara en läxa för livet.
    Det hade kunnat sluta hur illa som helst.
    Hon hade ångest i ett halvår efteråt och trodde att hon förstört sin kropp. Jag tror och hoppas att det här gör att hon tänker efter två gånger innan hon hoppar på nästa dumhet...
    Hälsningar Fia

• Yiskah

Min snart 14-åriga styvdotter gjorde slut på 3 flaskor doftspray som vi har mot kattlådans lukt på toa innan jag fattade och tog upp detta. Nu får vi gömma undan flaskorna när tjejen är här och hälsar på. Hon skyllde på att det luktade illa om kattlådan, men hon kunde spraya upp en hel flaska medan hon var därinne.

• Shivalisa

Hej Yiskah! Jag tror inte att det handlade om att det luktade illa om er kattlåda.
    Efter min erfarenhet användes denna spray till annat.
    För vår del tog det oss över ett halvår innan vi kom på sambandet och varför grabben använde så mycket hårspray.
    Visst ungdomar har behov av att fixa sina frisyrer som gärna ska stå upp lite här och där. Vi trodde att han använde hårsprayen till att blöta håret med innan det fixerades. Vi vädjade till honom, skällde på honom och försökte att förklara för honom hur man ska använda hårsprayen men det hjälpte inte. Allt detta tillsammans med kladdiga handdukar som vi trodde kom till för att han tokade av sig om händerna utan att tvätta av de olika hårprodukterna. Vi till och med köpte honom en egen flaska hårspray så att han inte skulle använda min. Men den tog slut på två dagar. Snacka om att känna sig dum när man kom på vad det var det handlade om och att vi faktiskt hade vid vissa tillfällen försett honom med drogen han sniffade.

Lås in alla sprayflaskor och håll koll på ungdomarna för sniffning är svårt att upptäcka. De kvicknar till ganska snart efter att de har sniffat och då märker man inte så mycket av detta utom att de blir tröga i huvudet och personlighetsändrade om de missbrukar detta. Men det kan vara lätt att tolka detta som tonårshumör också.

• Sparkel

Min bästa vän dog 15 år gammal i en skogsdunge av att boffa/snigga tändargas å sprej det är hemskt farligt och en hemsk tragedi. Va försiktiga med era barn

• Bödvodankas mamma

Min man jobbade i sin ungdom inom psykvården. Där träffade han många som fått men för livet av att sniffa. Sniffning låter inte så farligt, men är otroligt farligt!

Allvarligt talat så tror jag att sniffning är en av de värsta riskerna. Det kan ge obotliga hjärnskador samtidigt som det är så lätt att få tag på. Andra droger vi betraktar som farliga, som alkohol och tobak, är faktiskt inte förknippade med lika stora risker. Samtidigt är det där allt skydd sätts in med åldersgränser och annat. Å andra sidan är det som sniffas saker vi använder dagligen i våra hem...

• agge333

Hjälp!

Sitter här och är jättenervös för att det var det min son hade gjort igår!
    Han kom hem vid halv tio, flåsade som en hund och sade att han var jättetrött...Jag såg att han mådde jättedåligt, frågade vad de hade gjort hos kompisen och han sade till slut att de hade sprutat på varandra med nån luktspray...
    Grejen var, vilket jag påpekade för honom, att det luktade inte om honom och det brukar det ju göra!
    Han åt inget, vilket han alltid gör annars, gick sen och la sej direkt...
    Imorse när jag väckte honom mådde han fortfarande inte bra, har ont i halsen och magen säger han och har dessutom sovit dåligt...

Jag mår jättedåligt för det här nu, skickade honom i säng och funderar starkt på att ta honom till läkaren idag!

Mår dom så här när de har sniffat, jag vet inget om sånt och har väldigt svårt för att se tecken förutom att jag ser när han mår dåligt!

Snälla, nån som vet??

• Fia Lundbom

Agge!
    När vi var tvungna att åka till akuten med min dotter hade hon samma symptom - hade svårt att andas, ont i magen och ont i halsen.
    Det som var bra med att vi åkte dit var att läkaren fick förklara hur farligt det är - och att man verkligen leker med döden.
    Ett andetag och man kan dö...
    Nu hade hon tur den gången - och mådde bättre redan efter nån timme, och läkaren gjorde ingenting.
    Dottern hade hallucinationer och mådde jättedåligt i flera månader efter upplevelsen - och kommer enligt egen mening ALDRIG mer göra om det.

Din son kan dö om han provar igen - det räcker med ett andetag. Förklara det för honom.
    Jag tycker du ska åka till läkare med honom för säkerhets skull - och för att han ska inse allvaret.

Lycka till
    Fia

• agge333

Puh, vi tog honom till läkaren och han fick göra ett urinprov...detta visade ingenting...gud vad skönt!
    Har bett honom om ursäkt för att jag trodde det, men hoppas att han har lärt sej den läxan att vi kommer att göra om det igen om vi misstänker nåt!
    Han var däremot ordentligt sjuk med en virusinfektion och över 39 graders feber...
    Är mycket lättad kan jag säga!

• Nirnaeth

Det är inte bara spray som sniffas.
    Nu har jag inga egna barn, ännu. Knodden på väg i augusti.
    Men när jag var tonåring var vi ett gäng som var väldigt experimentella och provade det mesta.
    Något vi sysslade med varenda dag i flera månader var att "boffa" chrome. Alltså sprayfärg man köper på t.ex OK-macken. Man sprayar i en plastpåse, som man sedan andas in och ut i. Efter en liten stund börjar man hallucinera och bli yr.
    Det känns på andedräkten direkt, luktar starkt färg eller nagellack.

Sniffa Thinner..istället för plastpåsen använder man en trasa som man sedan andas i.

Sniffa Bensin..

Som blivande mamma är jag livrädd för vad som kan hända i tonåren, eftersom jag har väldigt starka minnen av min egen tonårsperiod. Har fruktansvärt dåligt samvete för vad jag utsatte min mamma för, och jag har bett henne om ursäkt ofantligt många gånger.
    Men det kan nog aldrig gottgöra för alla nätter hon fick leta efter mig, alla besök på sjukhuset. Alla raseriutbrott jag fick på henne..

Särskilt när hon kom på mig, och "satte dit mig". Jag hatade henne, och alla vuxna hon tvingade mig att prata med. Men idag är jag så otroligt tacksam för att hon sket fullständigt i vad jag sa.
    Hon hade inget val, hade hon låtit mig hållas hade jag inte levt längre.

Idag märker jag vilka effekter sniffandet har gett. Minnet är inte som det ska. Jag är skakig i händerna. förvirrad, och tankspridd.
    Jag var smart och hade det riktigt lätt i skolan, behövde inte ens anstränga mig inför prov. Allt kom så lätt. Men efter alla turer med chrome-påsen så har hjärnan tagit stryk. Man utsätter ju sig själv för syrebrist under hela tiden man sniffar, och det räcker med en sekund för länge så kan det vara kört. Det var min fältassistent på skolan som fick mig att inse det till slut, och han höll stenhård koll på mig i 1½ år efter det för att se till att jag skötte mig.

Nu blev det här lite långt, och jag menar verkligen inte att skrämma upp någon orolig mamma, absolut inte. Vad jag vill säga, är väl att ta tag i sniffandet på en gång. Det är inte populärt, men i slutändan tjänar ni på det.

• Good News

Agge, det är bara bra. Ni visar att ni bryr er och är vaksamma. Kanske ett tillfälle att berätta om hur farligt det är också och varför ni är så oroliga. Men det är viktigt att be om ursäkt att ni misstänkte honom!

Svar på tråden Sniffning av spray