• Acke

Kudde i spjälsäng...

Hej,

Har ännu inte riktigt avancerat hit...men kommer väl inom någon vecka ( hoppas jag!) göra det.

Har en fråga till er som redan blivit föräldrar ang det här med kudde. Har läst på alla möjliga ställen att man numera rekommenderar kudde även till små spädbarn.

Vi har köpt en kudde till vår spjälsäng på Barnens Hus "Rätt start"..."Bäst i test"...Nu kanske det dröjer ett tag innan bebisen sover i spjälsängen, men i alla fall...

Det jag funderar över är att jag tycker att den kudden är så fluffig ( vilket i och för sig alla de kuddar jag såg där var)...jag trodde att det var en plattare kudde man använde i början?! I såfall var hittar man en sådan, för alla kuddar jag sett hittills på barnaffärer har varit det stuket vi har köpt...

Någon som vill dela med isg av sina erfaranheter om hur det fungerar i "verkliga livet"???

• Svar på tråden Kudde i spjälsäng...
  • Smilie

Kuddarna e fluffiga.
    Bebisen skall ha kudden ändå till strax under skuldrorna ,
    Det är inte bara huvudet som skall ligga på.

Lycka till
    Kram

• Lina 2

Vi började med spjälsäng redan när lillen var 3 veckor, han vägrade sova i vaggan. Vår kudde är också fluffig och det funkade bra ända tills vi började lägga honom på mage när han var 7 v (ja, jag vet att man inte ska lägga småttisar på mage men han sover så mycket bättre ju). Då bytte jag den fluffiga kudden mot en hopvikt mjuk filt i stället.

• anca

Vi har en kudde som inte är så fluffig från "NG-Madrasser". Den har vi köpt hos Babyproffsen.

• Dida

När Wille var mindre hade vi en fluffig kudde och enligt barnmorskan jag hade så är det bla för att bebisarnas huvud är så mjuka så att om de ligger på en platt kudde så ändras deras huvudform och blir platt där bak.
    Nu använder vi inte någon kudde längre, eftersom vår lille vilde envisas med att sova på mage.

• dubbelmamma

Våra killar är 5,5 mån ovh de har fortfarande ingen kudde. Råden verkar vara olika på olika BVC.

• Justitia

Jag har den kudden som du har köpt till min lille Hjalmar! Den är jättebra. Den är ju så fluffig att den sjunker ner jättemycket när man lägger hans huvud på den. Använd den redan från början, det ska vara bra för bebisarna enligt min BVC!

Svar på tråden Kudde i spjälsäng...