babyvakt och strålning??????????
Det finns ju undersökningar som visar att trådlösa telefoner och mobiltelefoner inte är bra. Men hur är det med babyvakter, någon som vet????
Det finns ju undersökningar som visar att trådlösa telefoner och mobiltelefoner inte är bra. Men hur är det med babyvakter, någon som vet????
inga problem... radiostråling finns överallt inte bara radiosändare som mobiltele.. bas stationen sänder till mobilen som sänder till basen...elnätet har sin strålning osv
menar du att mobiltelefoner inte heller skulle vara skadligt???
menar att strålning finns överallt i olika varianter och vissa sänder mer än andra..
vill minnas att en fullt normal datorskärm 1995 har större strålning än en mobil idag... kan inte visa var jag läst det tyvärr
En dataskärm strålar inte, den har ett magnetfält som en TV. Babyvakten har strålning mellan sändaren o mottagaren så ställ den gärna så att inte barnet är mellan dom 2
Samma gäller ju en trådlös telefon, det är mindre bra om nån är mellan basen o luren.
Sen finns det ju babyvakter som går genom elnätet, de borde väl inte vara lika farliga... Teknikmagasinet har en tex...
så då sitter båda i en kontakt?
det spelar ingen roll om du sätter dom i kontakten eller använder batterier, det är strålning mellan ändå
fast den fungerar inte som en vanlig babyvakt. Den har ingen radiosändare utan använder husets elledningar för överföringen.
Jag var inne på teknikmagasinets hemsida - det är egentligen en snabbtelefon men som också kan användas som babyvakt. Jag kopierar in beskrivningen. någon som har erfarenhet??????
Kopplas bara in på elnätet! Inga kablar behöver dras. Inga batterier eller adaptrar krävs. CS558 sänder via eluttaget och tar sin ström från detsamma. Systemet kan byggas ut efter hand med enstaka eller flera apparater. Frekvensmodulerad sändning ger kanonljud. Försedd med signalknapp samt funktion för låstsändning - bra då man vill hålla permanent koll på t ex barnet som sover i ett annat rum. Enda kravet för fungerande kommunikation är att snabbtelefonerna kopplas in i uttag som är anslutna till samma fas. Fasdragningarna kan vara svårt att ha koll på men tumregeln säger att det fungerar bra i de flesta uttag inom samma villa eller lägenhet. Ofta går det dock betydligt längre. För bords- och väggmontage.
ingen annan som har någon åsikt...
som sagt... du lever och har det förhoppningsvis bra
är grejerna CE märkta så kan du känna dig trygg
JAg har den sämsta babylyssnaren...en philips, vet inte vilken modell. Den sänder hela tiden, dvs strålar hela tiden. De flesta andra lyssnare sänder bara när det finns något ljud att sända=mindre strålnig.
Jag tycker inte alls att du är fånig som har en sån fundering, jag är rätt bekymrad över det här. Ställer alltid "basenheten" så långt ifrån bebis som möjligt. Har för mig att strålningen minskar med 90% på en meters avstånd, eller likn.
Att mobiltelefoner inte är farligt är inte på något sätt bevisat. Det finns tex studier som visar på ökad frekvens av tumörer i öra och skalp som en följd av mobilanvändningen. Jag har hört läkare avråda från att ge barn mobiler med tanke på den oklara situationen vi är i just nu. Så välj du en babylyssnare med omsorg, och ställ den långt bort!