• chase

Varning för renoveringsobjekt!

Vi bor i ett nästintill färdigrenoverat 30-talshus. Vi köpte det för 5 år sen. Alla som kommer hem till oss säger:"Åh vad fint ni fått det, jag skulle också vilja renovera ett hus från grunden och få det precis som jag vill ha det!"

De vet inte vad de pratar om. Härmed vill jag verkligen varna alla som funderar på att köpa renoveringsobjekt: har man inte väldigt gott om pengar eller är oerhört händig och har mycket gott om tid så bör man verkligen tänka sig för. Allt kostar betydligt mer och tar längre tid än vad man tror. Ägna varje semester och helg åt att renovera är inte kul. Många förhållanden skulle nog må bättre av att folk köpte mer färdigrenoverade hus än vad de gör.

• Svar på tråden Varning för renoveringsobjekt!
  • Aquariana

Så sant! Men det är ju kul emellanåt också eller?

• AnneSophie

Man måste ju gilla processen och man måste vara händig.
    Gör man det, liksom jag och maken gör, så är det ju skitkul!

detached parent - evolution in progress
  • Ickan

Håller med chase. Om man inte är genuint intresserad och vet hur mycket tid, ork och pengar det tar så är det bättre att låta bli.

Eller åtminstone köpa ett hus som fungerar bra så att man kan göra om det till sin egen stil utan stress.

• chase

Aquariana: Visst är det kul att ha fått det som man vill, men livet består ju av annat än ett fint hus, eller hur? Sedan vi fick barn har jag märkt hur mycket mindre tid man har till saker och ting. Helst av allt skulle jag faktiskt vilja ha ett helt nytt hus, men det är ju för dyrt.

Dessutom detta med pengar: att renovera är dyrt, väldigt dyrt och är man inte händig själv blir det inte roligt.

• Aquariana

Chase: jag kan ju bara hålla med, det finns så mycket saker som är viktigare än ett fint hus. Och nog ska man tänka sig ör både en och tre gånger innan man ger sig in i "renoveringsträsket".

• Ickan

Jag tycker iofs att det är jättekul men så har jag inga barn som behöver min uppmärksamhet heller utan kan lägga så mycket av min fritid jag vill på huset.

• chase

Jag prenumererar på tidningen family Living(suverän tidning, rekommenderas!) och där har de en serie om en familj som helrenoverar ett hus. Parets förhållande höll på att raserars fullständigt. Jag tror inte att det är helt ovanligt, men idag har vi gått på någon sorts renoveringsmyt av Martin Timell. Jag älskar att kolla på hus, men alla gamla hus som inte är färdigrenoverade undviker jag idag. Jag vet vilket helvete det är med rör som ska bytas, bergvärme som ska installeras och badrum som ska kaklas.

• AnneSophie

Vi relativt normala inkomster och har under fyra år nu renoverat både stora huset (100 år) samt gästhuset (nästan 130 år) helt, fixat både gård och trädgård och målat om hela stora huset och lagt tak, och undertiden har vi fått två barn.
    Känner inte helt igen mig i din negativa beskrivning.
    Klart att det periodvis är tufft men vad kul det är när man gjort något själv...och att vara med om att renovera gör ju att man lägger sin själ i huset. Vi är jättestolta över vårt hus och älskar att vara hemma just för att vi verkligen anpassat huset efter oss.
    Nu ska vi göra om vårt badrum och det ska bli jättekul att få det precis som vi vill ha det.
    Klart att det kostar men...det gör ett nytt hus också.

• chase

Annesophie: Jag tycker att min beskrivning är realistisk, inte negativ. Många fattar inte vad de ger sig in på när de köper ett skabbigt hus som inte renoverats på 35-40 år. Det är det jag menar. Vi köpte vårt hus billigt, i dag är det värt minst det dubbla. Men vi har fått lägga mycket pengar och mycket tid på det. Idag har vi bara köket kvar och jag känner mig helt less.
    Idag när alla jobbar så mycket har nog de flesta helt enkelt inte den ork som krävs för att få ordning på ett renoveringsobjekt.

• AnneSophie

Men tror du verkligen att så himla många ger sig in i ett mastodontrenoveringsprojekt om dom inte faktiskt vill renovera?
    Nåväl, realistiskt eller negativt är ju en tolksningsfråga... Renovering är inte för alla självfallet, men jag tror att de flesta vet med sig om dom kan/vill/orkar/har råd redan innan dom hittar huset.

• chase

Annesophie: nej, jag är övertygad om att de flesta inte förstår vad de ger sig in på. Jag och min man visste det inte, inte heller vår släkting som totalrenoverat sitt hus. Man måste ha upplevt det för att förstå.

Jag tycker bara att man borde tänka till lite innan man köper ett hus som det är mycket att göra på annars kan man komma att ångra sig. Pratade med en mäklare för 2 månader sedan och han sade att många säljer sina hus för att de inte orkar renovera mera och köper något mer färdigt.

• k girl

Hur ska man fatta vad man ger sig in på när man aldrig har renoverat ett hus tidigare?

Jag och min fästman ska renovera ett 150 år gammalt hus och det är klart att vi fattar att det blir både dyrt och jobbigt. Men vi tycker båda två att det är jätteroligt med byggnadsvård och det ska bli oerhört spännande att börja med arbetet. Därtill vet vi ju att vi får hjälp av våra respektive familjer.

Hur kan du säga att det inte är värt det? Du är ju inte i vår sits. Det betyder mycket att kunna och vilja rusta upp ett hus som tillhört släkten sedan det byggdes. Det här är ju vad VI vill göra.

• chase

Konichiwa girl: Jag säger inte att det inte är värt det för er. Jag säger bara att det är betydligt jobbigare och mer påfrestande än vad man tror. Nu har du inte påbörjat din renovering än, men om några år kanske du har ändrat uppfattning och förstår vad jag menar. Eller så tycker du att det är fantastiskt roligt.

• AnneSophie

konichiwa girl!

Oooh hoppas att du kommer lägga ut före- och efterbilder. Låter ju spännande!

• k girl

chase: För mig betyder det jättemycket att bo på en plats jag trivs på, där jag kan ha det som jag vill. Mer än mycket annat. Jag är en estetiker ut i fingerspetsarna. Vi har redan räknat ut att det kommer att gå på ett ut om vi köper ett hus eller renoverar och bygger ut det här. Kanske till och med mer. Men vi är båda sådana att vi tar en väldig stolthet i det vi gör och att vi vill sätta vår egen prägel. Händigheten finns både hos honom och mig och våra respektive fäder.

Jag vill såklart inte offra vårt förhållande för ett hus, och det är någonting vi har pratat om också.

AnneSophie: Jag funderar på att starta en blogg om arbetet. Nu läser vi ju i och för sig bara en massa böcker om byggnadsvård och funderar på hur vi ska ha allt.

Svar på tråden Varning för renoveringsobjekt!