• Barn o Katt Mamma

Rapsolja och olivolja på babyhud??

Använda ren rapsolja och olivolja att tvätta eller smörja med, istället för tvål, tvättkräm och hudkräm på lilla babysen!!!

Vad har du för.........

- åsikt

- information

- kunskap

- erfarenhet

- råd

........att ge i detta ämne????

Hoppas på många svar......och du.......ha de bra!!

• Svar på tråden Rapsolja och olivolja på babyhud??
  • onehappen

Rapsolja o olivolja är mycket mildare och bättre för huden, olivtvål t.ex blir de inte torra av.

Vi använder ekologisk olivtvål att tvätta med och ekologisk rapsolja med doft av lavendel från www.minimundus.se att smörja in med de få ggr som behövs, funkar suveränt! Även som massageolja.

• Barn o Katt Mamma

onehappen.....kul med snabba svar!!!

• onehappen

just det tror att det skall vara kallpressad rapsolja, annan rapsolja är behandlad på nåt sätt som åtminstone inte gör den lika nyttig att äta som kallpressad.. kanske gäller för huden också.

• kixan

Vi smörjer i princip aldrig, men när vi gör det är det med minimundus babyolja (raps) med lavendel i. Det känns bäst, jag är lite emot att härja med en massa smörjor och tvålar osv...

• Barn o Katt Mamma

Ingen mer som kan eller tycker nåt om detta?????

• Majsan70

Vi har alltid använt kallpressead olivolja. Både till att smörja torr o irriterad hud med samt i badet.
    Även vi som är vuxna använderolivolja i badet o har mjuk o fin hud.

Min stora dotter får klåda med jämna mellanrum o då badar hon först o smörjer sig sen med olivolja o sen är klådan borta.

• Tamagal

BVC rekomenderar faktiskt Olivolja till bla "magmassage" så det borde väl betyda att de anser det vara det bästa för bebisen.

• bitsy

Jo, om bebisen är torr rekommenderar jag att man köper Miniderm el dyl på apoteket. Är bebisen inte torr bör man egentligen inte smörja alls. Oljan man köper i handeln kan innehålla lite vadsomhelst i form av tillsatser, miljögifter osv. Apotekets produkter är framställda för att användas på barnhud. Tvål och tvättkräm är onödigt, ett par droppar barnolja i vattnet räcker.

• Grebbba

Det är mycket bättre att använda de oljor som nämns av alla här, än krämer och sånt. De innehåller paraffinolja, som även används i diesel och motorolja...Mysigt att ha det på kroppen, med tanke på att allt som kommer i kontakt med huden absorberas och kommer in i kroppen.

Jag använder olivolja på min dotter, och mandelolja på mig själv. Lycka till!

Svar på tråden Rapsolja och olivolja på babyhud??