• Beatrize74

Barn som svalt större föremål?

Jag är inte säker, men min ettåriga dotter kanske ev. möjligtvis har svalt en glaspärla från ett ljusarrangemang. Den är platt, 1,6-1,8 cm i diameter.
    Hon hade en i munnen, en i handen. Fick ut den ur munnen, men hon svalde och jag är orolig om hon ev. kan ha haft två.

Nu ringer mannen till sjukvårdsupplysningen och bläddrar i ett läkarlexikon samtidigt. Jag passar på att fråga här för att se om jag får något svar.

Är det fysiskt möjligt att hon kan ha svalt den? Den känns lite för stor, men jag är inte säker själv.

Ska vi åka in direkt till lasarettet, eller avvaktar man i sådana här lägen?

Hur gör man? Hur farligt är det? Vad gör de om hon verkligen har svalt något? Den lär väl knappast komma ut den naturliga vägen?

Erfarenheter? Tankar?

• Svar på tråden Barn som svalt större föremål?
  • Beatrize74

Minuterna går...
    "Vi är för närvarande väldigt hårt belastade, var vänlig försök senare" sägs det varthän vi än ringer.

Vi funderar på att åka in och maken har börjat packa en väska nu. Ska försöka ringa ett par gånger till i alla fall.

Det är så svårt.

1. Jag vet inte om hon svalde något
    2. Hon är pigg, nöjd och glad och springer omkring och busar med sin storebror nu.

• bebben Elias mamma

Jag hade åkt in, bättre att åka in i onödan än att vänta. Oftast om man ringer så säger de åt en att inte komma in, men är man där så kan de inte skicka iväg er utan att ha undersökt henne.

• Mälaröbo

Om hon kan svälja det så kan det komma ut naturlig väg!
    Enda risken är ju om hon fått den i halsen, och DET skulle du ha märkt vid det här laget!!

Jag skulle INTE åkt till doktorn....vad ska de göra liksom??? Röntga för att se OM den finns i magen?? Knappast!
    Sitter den inte fast i luftvägarna så ligger den i magen och kommer ut naturlig väg. De kommer inte att operera ut den.

Den är inte för stor för att vare sig sväljas eller bajsas ut. Deras kottar är ju MYCKET större än det du beskriver!!

• Beatrize74

Jag hörde med sjukvårdsupplysningen till slut efter lång väntetid. Hon dubbelkollade med läkare och det tog lång tid, men till slut kom svaret att:

1. Den är slät och rund och bör inte skada något inuti henne om hon verkligen svalt något.
    2. Storleken är inte oroväckande stor

3. Hon är pigg och glad i övrigt

4. Jag var osäker på om hon överhuvudtaget ens svalt något

5. Den skulle ändå inte synas på någon röntgen i och med att det var en helt genomskinlig glaskula.

Så kontentan blev att vi ska se efter i bajset nu i två dagar. Får hon ont i magen eller kräks så ska vi förstås åka in.

Nervösa två dagar vi har framför oss nu. Tack för stödet!

(Och orsaken till att hon ens fick tag i arrangemanget var att den kvicka lilla flickan passade på när jag tvättade storebrors händer efter kakbaket. Hon klättrade upp i kökssoffan, något hon inte gjort tidigare och lutade sig ut över kanten för att nå upp till hyllan som den stod på. Hmmmm...sedan kom hon och visade upp sitt fynd. Det var senare när hon försökte göra om samma bedrift som jag såg hur hon hade gått tillväga)

Svar på tråden Barn som svalt större föremål?