• Miss Salty

Mjuk kaka utan ägg?

Trodde jag hade ett recept på en kardemummakaka utan ägg. Men när jag kollade så var det ju ägg i den iaf!

Nån som har recept på ngt liknande? Eller det kanske inte går att göra mjuka kakor utan ägg?

• Svar på tråden Mjuk kaka utan ägg?
  • Jennie med ie

Jo, det går...

Jag har ingta recept såhär på rak arm men kika på sidor som t ex vegomums.se eller .com eller på vegan.nu. Där finns nog recept på mjuka kakor, och är man då inte vegan så kan man byta sojamjölken mot vanlig t ex.

• Signatur

Äppelkaka utan ägg (den blir inte sockerkaksfluffig, men jag tycker den är jättegod).

4 dl vetemjöl
    2 dl socker
    2 dl mjölk
    2½ tsk bakpulver
    2 msk smält smör eller margarin

Fyllning:
    3 små eller 2 normalstora äpplen
    1½ msk kanel
    ½-3/4 dl socker

Blanda de torra ingredienserna. Tillsätt mjölk och matfett (det blir en tjock deg). Häll degen i en smord, rund form. Skala och klyfta äpplena. Blanda socker och kanel i en platspåse och lägg i äppelklyftorna. Skaka. Stick äppelklyftorna i smeten. Grädda i 175 grader i 35-40 min.

• Signatur

Hittade receptet på min kardemummakaka också:

3 dl vetemjöl
    1½ dl socker
    1½ dl balpulver
    1 msk stötta kardemummakärnor
    100 g smör eller margarin
    1½ dl gräddfil

Garnering: Kanel och pärlsocker

Hacka samman mjölk, socker, bakpulver, kardemummakärnor och matfett till en grynig massa. Tillsätt gräddfilen. Rör försiktigt till en jämn smet. Häll smeten i en smord, bröad form ca 21 cm i diameter. Pudra på kanel och strö över pärlsocker. Grädda i 174 grader i ca 35 min.

(den är godast om den får stå över natten innan den serveras).

• Miss Salty

Tack snälla! Det var precis vad jag ville ha.

• Miss Salty

Men vänta... ska det verkligen vara 1 1/2 dl bakpulver?

• Signatur

Förlåt, 1½ tsk bakpulver, inget annat

Svar på tråden Mjuk kaka utan ägg?