Mjuk kaka utan ägg?
Trodde jag hade ett recept på en kardemummakaka utan ägg. Men när jag kollade så var det ju ägg i den iaf!
Nån som har recept på ngt liknande? Eller det kanske inte går att göra mjuka kakor utan ägg?
Trodde jag hade ett recept på en kardemummakaka utan ägg. Men när jag kollade så var det ju ägg i den iaf!
Nån som har recept på ngt liknande? Eller det kanske inte går att göra mjuka kakor utan ägg?
Jo, det går...
Jag har ingta recept såhär på rak arm men kika på sidor som t ex vegomums.se eller .com eller på vegan.nu. Där finns nog recept på mjuka kakor, och är man då inte vegan så kan man byta sojamjölken mot vanlig t ex.
Äppelkaka utan ägg (den blir inte sockerkaksfluffig, men jag tycker den är jättegod).
4 dl vetemjöl
2 dl socker
2 dl mjölk
2½ tsk bakpulver
2 msk smält smör eller margarin
Fyllning:
3 små eller 2 normalstora äpplen
1½ msk kanel
½-3/4 dl socker
Blanda de torra ingredienserna. Tillsätt mjölk och matfett (det blir en tjock deg). Häll degen i en smord, rund form. Skala och klyfta äpplena. Blanda socker och kanel i en platspåse och lägg i äppelklyftorna. Skaka. Stick äppelklyftorna i smeten. Grädda i 175 grader i 35-40 min.
Hittade receptet på min kardemummakaka också:
3 dl vetemjöl
1½ dl socker
1½ dl balpulver
1 msk stötta kardemummakärnor
100 g smör eller margarin
1½ dl gräddfil
Garnering: Kanel och pärlsocker
Hacka samman mjölk, socker, bakpulver, kardemummakärnor och matfett till en grynig massa. Tillsätt gräddfilen. Rör försiktigt till en jämn smet. Häll smeten i en smord, bröad form ca 21 cm i diameter. Pudra på kanel och strö över pärlsocker. Grädda i 174 grader i ca 35 min.
(den är godast om den får stå över natten innan den serveras).
Tack snälla! Det var precis vad jag ville ha.
Men vänta... ska det verkligen vara 1 1/2 dl bakpulver?
Förlåt, 1½ tsk bakpulver, inget annat