• flitiga Liza

Hjäääälp, snälla - mitt kök!!!

Känsliga läsare varnas... hahaha.

Jag har ett gräsligt kök... jag står inte ut läääängre!!!
    Det är ett vanligt svensson-ikea kök (det är ok...) men färgen (!!!) är babyblå/allmogeblå på köksluckorna... om inte värre... den är... GRÄSLIG!! Hahaha! Och som om det inte vore nog så har de förra boendes valt några skåp nikotingula...! Urk på burk!

NU TILL MIN FRÅGA!!!

Jag har hört och läst att man kan fixa det lätt med ngn slags plastfilm som man lätt applicerar på luckorna?! Stämmer detta???
    Jag efterlyser... blir resultatet bra?
    Finns det att köpa denna plastfilm i mönster? (Är galet förtjust i medaljonger!!)
    Och också framförallt... Vad går det här kalaset på? Vad kostar det att inhandla sådana här rullar?
    Och var hittar jag denna plastfilm? Heter det plastfilm??
    Bor i Uppsala - någon som vet någon butik?! Eller i närheten?

Sjukt tacksam för svar... då jag inte står ut en dag till snart med min gräsliga köksfärg!

• Svar på tråden Hjäääälp, snälla - mitt kök!!!
  • Miafia33

jag rekommenderar inte att använda plastfilm, det är svårt att få slätt och det blir lätt repor. Dessutom finns det en risk för att våderna blir förstörda eftersom det är en konst att sätta upp dom. Måla luckorna istället, det håller bättre och blir snyggare. Börja med att ta av alla handtag
    rengör och spackla
    slipa, grundmåla med liten roller och småhörnen med en liten pensel. Sen färdigmålar du 2 ggr , klart

det är ett billigt sätt att få ett "nytt" kök.

Jag skulle sätta plastfilm på mitt kylskåp en gång och höll på att bli galen, det blir inte snyggt om man inte är enormt skicklig

• flitiga Liza

Åhh.... snabb!!
    Okay... Joo jag kan tänka mig att det är svårt att undvika bubblor, repor o sådant... men är det billigt så kan jag tänka mig att testa o stå o svära lite, försöka o undvika bubblor! Hahaha. (Envis som en röd gris)
    Tyvärr får jag inte måla om det... hade jag fått så hade jag mer än GÄRNA målat om det, för det är repigt o fult redan som det är... MEN, det stora menet - hyresvärden.
    Så - mitt sista hopp är denna plast! *skratt*

• Nyfiken gul

problemet med plasten är att du har bara 1 försök - sitter det så sitter det - det går inte att ta bort det...

så det är itne direkt som ett klistermärke man bara drar bort o försöker på nytt - plastfilmen funkar inte så....

så jag tror inte att ett bubbligt, repigt och knaggligt resultat är det du vill ha - för då MÅSTE du verkligen göra något åt saken...

• Jennie Brunflo

Ett tips:

Plastfilm är lätt att fixa när du fått till snitsen.

Öva på några luckor som du köper på loppis eller så.

Rengör luckan NOGA.

Spraya med såpvatten.

Lägg på filmen och stryk med en spatel ut alla blåsor. Detta funkar utmärkt pga såpvattnet.
    Filmen ligger inte helt stilla pga vattnet och det sitter som vanligt klistermärke när såpvattnet torkar.

Lätt som en plätt!

ps, nej det är inte så lätt kanske...lite pyssel....men det går....De tidigare ägarna här har dragit film på alla våra skåpluckor. INTE en färg jag vill ha, men vad gör man? Dessutom har de spikat list utanpå så det ska se ut som ljusa träluckor med snitsiga lister. SUCK!

• flitiga Liza

Hmm... men alltså... det går väl att slita bort eller?
    ... så jag inte har en galen huresvärd sen eller?! Hahahaha... den mannen fullkomligt äääälskar sin babyblå fina färg han valt kombinerat till två luckor i nikotinfärg...

Jennie... skam den som ger sig! *skratt*

Näe, men går den o få bort sen eller? Om jag skulle flytta?
    Och vart hittar man sådan här plast egentligen?
    Kostnad? Någon?

• Miafia33

TS: Bauhaus och flugger brukar ha plastfilm men det brukar inte vara med några roliga mönster direkt utan är mer standard.

Helt ärligt tror jag det blir billigare att måla, har du frågat hyresvärden om det är ok, så länge det blir fackmannasässigt gjort så brukar det gå bra,

men visst du kan alltid försöka med filmen, den jag hade på kylen gick att ta bort med ytan är ju annorlunda än en kökslucka.

Lycka till

Svar på tråden Hjäääälp, snälla - mitt kök!!!