• Malle o Malla

Fler som fnissat förtjust åt Mats Wilanders dikt "Droppen"?? Om ni missat den kan ni läsa den här...

Droppen blev nyligen korad till vinnare i programmet 100 Höjdare på kanal 5. Programmet där de presenterat den slutgiltiga listan över Sveriges dråpligaste händelser. Visst är den för härligt! Det bästa var nästan Fredrik Belfrages ansiktsuttryck under uppläsningen samt det korta "Tack Mats!" som avslutade inslaget.

För er som ännu inte läst eller hört den - njut! Har tyvärr inte hittat den i poesiform...

Droppen

Jag sitter mitt ibland gamla och unga människor på det här fiket.
    Framför mig står en bricka, med en kopp kaffe, med två sockerbitar liggandes på koppens tallrik. Snart ska dom ner i det varma kaffet och kämpa för att inte bli nedsmälta. Jag greppar dem mellan tummen och pekfingert. Precis när jag är ovanför koppens runda väggar tappar jag ner dem, båda två, i kaffet. Plopp lät det, samtidigt som en droppe kaffe far upp ur koppen. Liksom den hade legat där nere på bottnen och bara väntat på att hämnas. Hämnas bara för att sockerbitarna sjönk ner på bottnen och tog hans plats. Så nu befinner sig droppen hotfullt långt ovanför koppen. Plötsligt vänder den och tar fart mot mig och min vita tröja. Jag hinner inte undan. Droppen träffar mig mitt på magen. Jag tittar ner och ser den dra ut sig lika stor som en tumnagel. Jag har helt glömt bort sockerbitarna som ligger där nere på botten och får lungorna fyllda med svart kaffe. Dom dör bara för att ge mig njutning. På bordet står också en askkopp. Det ligger fem fimpade cigaretter i den. Tillsammans bildar de en fruktansvärd massgrav. En onödig massgrav. Så jag reser mig upp och går min väg. De flesta liv tänds och släcks alltför snabbt.

Mats Wilander

Nå...vad tycks?

Malin

• Svar på tråden Fler som fnissat förtjust åt Mats Wilanders dikt "Droppen"?? Om ni missat den kan ni läsa den här...
  • Della

Blev så jävla ledsen när den hamnade på första plats. Ångrade genast att jag nånsin ens tittat på det programmet.

VAD var det som var så satans roligt med dikten?

Usch blir så arg!!! Den var inte ens i närheten av rolig eller dyl. Den platsar inte i listan öht.

Roligt var "We shall overcome" eller "Janne Josefsson besöker Fittja"

• Bonanza

Den är ju såå rolig för att den är så extremt otroligt dålig!! Vi skrattade så att vi grät här hemma. Hur kan man komma på något så dåligt? Sen när har sockerbitar lungor?

Och sättet han läste den på... Humor!!

• Limani

Allvarligt asså??
    Hahaha
    Jaja,vad säger man..
    Jag hade inte kunnat vara i samma rum som honom när han läste upp den,för jag hade skrattat så jag hade kissat ner mig!
    Det var det sämsta jag hört
    //Marina

• Ishtar

Vad har jag missat? Skriver Mats Wilander poesi? Och í vilket sammanhang läste han upp den?
    Varför?
    Varför?
    För jösses vad dålig den var...
    Stackarn...

• Muminmamman

Vred mig i soffan jag oxå när jag såg inslaget

Den sämsta jag hört faktiskt!

• Della

Ni kan inget om poesi...

Den var knappast dålig. Det är han själv som bestämmer om den är bra eller dålig. Viss poesi kan uppfattas lite konstig av vissa människor. Precis som när vissa skulle kunna betala flera miljoner för en tavla de kallar konst medan andra inte skulle kunna tänka sig att ta emot den gratis.

Kan ni vara konkreta? VAD är det som är så roligt?

• sisley

Sambon och jag bara tittade på varandra när han började läsa... Den var bara för dålig. Vi tyckte nog att "Droppen" var en värdig vinnare även om "we shall overcome" är så galet roligt att man inte tror att det är sant!

• ärtprinsessan

Hahaha, vi vred oss av pinsamhet och fniss i soffan när "Droppen" vann.

Della, det är humor

• Ishtar

Jo Della. Den är riktigt dålig. Jag håller med om att poesi är svårt att döma, men om man inte KAN skriva, vilket han uppenbarligen inte kan, då ska man inte försöka sig på poesi bara för att det är en friare form än prosa.

Mats kan inte skriva eftersom han besjälar ting på ett sätt som inte är särskilt relevant (sockerbitars lungor, fimpars massgrav). Metaforer är svårt, men de måste vara på pricken, annars blir det bara löjligt. Som här.
    Poesi är essens. Det handlar om att på litet utrymme måla upp en stor bild. Inte som här, ta en liten bild och bluddra på tills man kräks ur ögonen...

Men han är i alla fall konsekvent med tempus!

• Limani

Nej,Della,du har rätt. Jag kan ingenting om poesi.
    Och jag kommer nog aldrig förstå mig på det heller. Inte konst heller för den delen.
    Man förväntar sig att det skall handla om något allvarligt eller något jättefint,men.. så läser man det här*flinar*..
    Men en stooor eloge(heter det va?) till honom för att han läste upp den och delade sitt inre med Sveriges befolkning
    //Marina

Svar på tråden Fler som fnissat förtjust åt Mats Wilanders dikt "Droppen"?? Om ni missat den kan ni läsa den här...