• Anonym (torris)

Extremt torr hud i ansiktet?

Är det någon mer än jag som har EXTREMT torr hud i ansiktet? Jag flagar hur mycket som helst, framför allt i pannan och kring näsan (ingenting i hårbotten, och ingenting nån annanstans på kroppen). Det är vansinnigt jobbigt - kan aldrig klia mig i pannan, för då ser man långa vita flagor...

Har försökt hitta fakta på internet, det närmsta jag kom var nåt som hette seborrheiskt eksem, men det tror jag skulle vara även i hårbotten.
    Var på vårdcentral härom dagen, för att få reda på vad det kan vara egentligen. Nämnde att jag funderade på om det var eksem, men när läkaren hörde att jag hade haft det sen högstadiet (är 23 nu) så sa hon att jag har nog bara väldigt torr hud, och jag ska smörja mig ofta, och så får jag leva med det resten av livet.

Men jag tycker det låter jättekonstigt. Det är ju inte det att jag är lite torr... utan att är JÄTTEtorr! Har aldrig sett någon som har det så illa som jag... Någon därute som känner igen sig?

• Svar på tråden Extremt torr hud i ansiktet?
  • melonpuss

jag har inte eller känner nån med ditt problem men har du tänkt på hur du äter om det har med saken att göra? kliar det? har du smörjt in dig med olja? läkarna på vårdcentralen är skit

• Anonym

Jag har haft det så hela mitt liv.
    Ibland får jag som "fiskfjäll" i ansiktet. Har gått hos huddoktorer men ingen vet riktigt vad det är.

• gemelli

TS:

Jag arbetar med dessa problem hela dagarna (utbildad medicinsk hudvårdsterapeut)

Du kan mkt väl ha sebboroiskt eksem.
    Eksemet sätter sig mesta dels i ögonbrynen, runt näsan örongångarna och i hårbotten...

Det du ska använda är glykosyra (sockersyra) för att få bort den torra ytan. Finns i AHA produkter
    Välj då för sensetive, med låga % glykolsyra.
    Te x md formultions Facial sensetive skin cream...

Ett bra smörjande och läkande skydd är nattljusolja. Som du kan beställa ifrån www.creaome.se

Även bra att dricka för eksemhudar...

• Anonym (torris)

Melonpuss:
    Nej, inget som jag äter gör nån skillnad. Den torra huden i sig kliar inte, men jag brukar bli knäpp på den typ en gång i veckan och "gnugga väck" det översta lagret med en våt handduk, och då kan det klia lite efter.
    Jag har testat lite olika krämer, bl a nån de rekommenderade på apoteket (den sämsta jag har testat!), tycker inte det gör nån skillnad.

• Anonym (torris)

Anonym:
    Skönt att veta att jag inte är ensam då i alla fall, men tråkigt för din skull... :-/

• Anonym (torris)

Gemelli:
    Kan jag ha det även fast jag inte har problem med öronen eller hårbotten? Det är nästan komiskt faktisk, vilken tydlig gräns det är mellan pannan och håret...
    Varför trodde inte läkaren att det var det jag hade då? (kanske en dum fråga, hur ska du veta det?)

Ska ut och jaga AHA-produkter då... Tack för tipset! =)
    Vet du hur lång tid det brukar ta innan det ger nån effekt? Tänker bara, så slipper jag bli missmodig om det dröjer...

• gemelli

Ja det finns i mildare och svårare grader...

Ofta är det faktsikt män som får det och dom får den svårare då det oftast sätter sig i hårbotten men framför allt i örongångarna...

Det kan ta lite tid, räkna med MINST 1 månad

Här hittar du md formulations återförsäljare

http://www.dermarome.se/standard.asp?id=283

Lycka till nu, hör av dig om du har fler frågor

• Molnet

Jag har precis så som du beskriver ts. Har provat det mesta, från dyra krämer till apotekets och från hälsokost och inget har hjälpt. Har även testat md formulations som gemelli ovan rekommenderade men det blev nästan värre, den krämen innehåller inget återfuktande så min hud blev bara värre. Visst det allra värsta röda torra försvann men resten av hyn såg ut som en 80-årings, den krämen innehåller inget återfuktande så det kändes inte alls bra i ansiktet.

Det senaste jag prövat efter många turer och som jag hört mycket gott om är Ole Henriksen-serien som jag använt nu i ca 1 månad och tycker faktiskt hjälper Den enda produkten som visat gott resultat och hållt det, en månad senare! Dyrt men väldigt bra!

• gemelli

Molnet:

Då har du använt den på fel sätt!
    Man kan nämligen inte BARA använda den, då blir det som du skriver alldeles för torrt.
    Det är därför man använder nattljusoljan som återfuktar och fettar....

Svar på tråden Extremt torr hud i ansiktet?