• MartinaE

Mina stygn har gått upp, det gör superont men de vägrar sy igen mig!

Födde för 1 vecka sedan och blev klippt... nu har stygnen gått upp och jag är inte läkt, det svider som 17 och jag kan knappt gå! Men när jag ringde och hörde så sa de att de inte syr igen sånt och att det oftast läker fint själv. Jag är dock rädd att jag kommer att se vanskapt ut med en tredje blygdläpp! Någon annan som vart med om samma sak?

• Svar på tråden Mina stygn har gått upp, det gör superont men de vägrar sy igen mig!
  • Luddvar

De två gånger jag blivit sydd så har det svidit mycket när trådarna släppt för det blir ju som små sår där tråden gått men det läker snart. Är du säker på att det gått upp?

• Mälaröbo

Japp!! Här lyckades jag pilla/riva bort ett av de yttre stygnen i mellangården. Det var INTE skönt!!!
    Jag var in och de tittade, men sa att det fick lov att läka inifrån istället.
    Ytan hade ju liksom läkt och då "klistras" det ju inte ihop bara för att de syr igen.

Det tog ett tag, och det var jobbigt att duscha efter varje toabesök, men allt blir som vanligt igen!!

• Fille Fjonkan

Samma sak hände mig. De kan inte sy igen det nu, det skulle inte läka, snarare bli infekterat. Om du tycker det är hemst när det väl är läkt kan du kanske få det "korrigerat" i efterhand.

Jag fick ett litet klipp (som jag tiggde och bad om för att jag absolut hatar att krysta och ungen fastnade just i öppningen) och det har jag nu kvar, men det stör mig inte det minsta. Tvärtom ser jag fram emot att få se om det hjälper vid nästa förlossing

Grattis till barnet!

/ Fille med Kisen, 3½ år, Tösen, 1½ år och Pysen i magen, v 30
  • Ylwis

varfär de inte kan sy igen är för det inte finns några nya sårkanter, då måste de skära så det blir fräscha jatnter så det kan  läka sen så det är nog bara att ha det så tyvärr

Mamma till Alvyn 051015
  • Mmmajsan

Jag sprack mycket och fick gå på efterkontroller i 1 år. Från början trodde gyn att jag skulle behöva plastikopereras därnere, för det såg så illa ut, men när 1 år hade gått, visade det sig att det läkt ihop otroligt snyggt och att man inte behövde justera nånting alls därnere, allt hade läkt ihop helt normalt!!!
    Man har en fantastisk läkningsförmåga där! Gyn ville dock vänta med en slutbedömning tills jag hade ammat färdigt, eftersom amningen gör slemhinnorna torrare än vanligt, därför tog hela processen 1 år för min del.

Så mitt råd till dig; be att få gå på en extra efterkontroll, kanske på kvinnokliniken där du bor, för att få en bedömning längre fram om hur det ser ut och hur det har läkt ihop.

• Moffsan

Mitt klipp sprack oxå upp redan under de första dagarna... Gjorde jävulskt ont och mitt sår blev infekterat... Tyvärr så syr de inte ihop de igen men de säger att de läker bättre tydligen iom att de får läka innifrån istället...
    Iaf det som hjälpte mig var, kissa i duschen med kallvaten rinnandes, smörja med Xylocainsalva ofta som är lite bedövande och sen fick jag utskrivet diklofenak (smärtstillande tabletter) eftersom jag hade så ont (alvedon o dyl. funka absolut inte)... kunde inte sitta o knappt röra mig heller... Utan pillerna o salvan hade jag inte orkat med o ta hand om min lille kille men efter de så gick var dag lite lättare iaf o efter 4--5 veckor var såret läkt o smärtan borta o jag har inte blivit vanskapt, var på efterkontroll i ons, min son e 7 veckor o de hade läkt jättebra! Så försök o få utskrivet smärtstillande o köp salvan på apoteket, eller be dem skriva ut den med på recept så får man större tub!
    Lycka till o hoppas du snart mår bättre!

• FijaPija

En till... Jag fick "tipset" att sitta i koksaltlösning..?!?!?!
    Jag gjorde det och vettet sjutton vad nytta det skulle göra. Men det gjorde det kanske... Men jag fick barnsängsfeber och med en sänka på 120 blev jag inlagd och pumpad med pencillin... Det tog nog iväg ALLA bakterier som fanns Men det läkte i alla fall otroligt nog fint ganska snabbt. De sa att man har kroppens allra bästa läkekött därnere. Hoppas du snart mår bättre!

• Snoffsan

Det gör himlaont helt enkelt. Kunde knappt sitta på fler veckor! Och de första dagarna blev jagtvingad att sitta på en stol som såg ut som en cykelsadel för att få se mina barn i kuvösen. Det var INTE skönt!!! Men sen så fick jag en bedövninssalva av en snäll barnsköterska och då blev det helt annat. Var helt säker på att jag var helt vanskapt för jag kände precis vad styngen satt och hade suttit och det kändes fel. Men nu är allt som vanligt igen. Det tar helt enkelt tid när det läker.

Fram till min återkontroll vid 12 veckor var jag helt nojig, men när jag varit där sa hon att det såg ovanligt fint ut och då förstod jag att det skulle bli bra fast det kändes så fel, och det blev ju bra tillslut.

• BettyBoop8

En kompis till mig råkade ut för detta och hon blev heller inte sydd igen. Hon fick också rådet att "sitta i vatten med såpa". Trodde inte mina öron när hon berättade det. Hon är väldigt roligt också så hon berättade det på ett sätt som fick mig att gapskratta åt bilden jag såg framför mig.

Hoppas det går över för dig snart.

• Skorpan

Hej!
    Mina stygn släppte redan tre dager efter förlossningen. Jag hade så jävla ont att jag fick stuva in sonen och mannen i bilen och åka in akut till förlossningen igen. Där blev jag undersökt och de kunde se att alla stygn släppt. "Vi förstår varför du har ont" var allt de sa, men sy om det det gjorde de inte. Det skulle läka själv. Jag fick dock xylocaingel (vet ej hur det stavas) av läakren och när jag använde det var det som om jag svävade på moln. Jag kände ingenting när jag använde gelen. Men där emellan fick man ta till alla knep. Duscha varje gång man skulle på toa och sånt. Det var skitjobbigt och jag lipade hela tiden. Man ville ju inget hellre än att bara gosa med sin lille bebis ju. Men vad jag vill säga är att det blir bättre. Jag fick tipset att kyla ner med kylklamp. Men om det gör för jäkla omnt tycker jag du ska åka in till förlossningen igen, man har ju rätt till eftervård och man ska inte behöva stå ut med vad som heslt för 17.

Lycka till.

Skorpan

• MartinaE

ska ner och köpa en sån där salva imorgon, ringde till min BM idag och hon sa att samma sak hände henne, jag ska få gå på efterkontroll redan om 3 veckor så vi får se då hur det har läkt. Hon sa iaf att jag kunde bli beviljad plastikoperation om det såg allt för konstigt ut!

• jordnöten

Blev också klippt, och stygnen sprack efter ett par dagar, alltså inte hunnit läkt. Var då uppp tillBB där de fick ta bort stygnen för de stretade och skavde. De sa till nig också att amn syr inte i efterhand. Det läkte ändå, men inte med särkilt vackert resultat.

• mn75

Samma sak hände mig, men såret fick läka ihop underifrån.
    Jag fick torra "salt-kompresser", som skulle användas nattetid, för att underlätta läkningen.
    Och jag tyckte de funkade jättebra

• Lonicera

Om det är slemhinna från ett undre hudlager som har kommit upp kan du be barnmorskan fixa det på efterkontrollen. Hon lägger då på lite etsande vätska som tar bort "svidslemhinnan". Det känns lite obehagligt när det görs, men sedan slipper man besvär och det blir bra resultat.

• Snuttenutt

Jag råkade ut för samma sak. Ilia föddes den 3 november, en fredag.. jag åkte hem från bb på söndagen.. på söndagkväll så såg jag at det låg nånting i bindan, så jag tog upp den trådliknande saken och det visade sig att det var en tråd. Så jag kände efter och mycket riktigt så hade mina 4 sammanhängande stygn gått upp. Jag hade jätteont och kunde knappt gå, så när jag och Ilia skulle på hennes läkarundersökning på tisdagen så passade jag på att be barnmorskan kolla om hur det såg ut. Hon sa att det såg bra ut och att kanterna låg fint ihop, och att det skulle läka ihop fint. Och visst gjorde det det. Idag så har jag inte ett dugg ont av den sprickan. Jag tror att den har läkt ihop helt. Nu skall jag fråga barnmorskan på bvc imorron om jag kan beställa en tid för att ta bort de resterande 2 stygnen som sitter på insidan av ena blygdläppen. Det känns som en enda stor klump av stygn där nämligen.. men jag får se vad hon säger.
    Stygnen som lossnade satt precis vid ingången till slidan.. vilket gjorde förjävligt ont när man skulle duscha och torka sig! Men som tur är så har det läkt ihop fint.

Hoppas att din spricka läker ihop lika fort som min TS

Och grattis till bebben!

Mina ögonstenar Henke och Ilia
Svar på tråden Mina stygn har gått upp, det gör superont men de vägrar sy igen mig!