köttfärssås med grädde
hej jag har ett kilo köttfärs o jag kan verkligen inte göra köttfärssås kan nån hjälpa mig? skriva ett recept till mig med exakta mått med kryddor o så? jag vill gärna ha grädde i. tack på förhand
hej jag har ett kilo köttfärs o jag kan verkligen inte göra köttfärssås kan nån hjälpa mig? skriva ett recept till mig med exakta mått med kryddor o så? jag vill gärna ha grädde i. tack på förhand
krossade tomater
grädde
chilisås
tomatpuré
vitlök
salt
peppar
Åååh men det är ju bara att höfta och smaka av och tillsätta grädde... det där var inte till ngn hjälp va ? Saken är att köttfärsås gör man väl sällan på recept, men ta ett ur kokboken, dra ner lite på tomater och i med grädde.. ha i grön paprika också, stek den samtidigt med löken.. såååå gott
Prova med creme fraise någon gång också, det blir mums :)
Krossade tomater
Grädde
Lök, mycket:)
Creme Fraish (hur det nu stavas)
Kryddor jag brukar ha i är, vitpeppar, grillkrydda och salt, smaksak på mängd.
Fryst paprika
Jag är allergisk mot tomat..så jag gör en tomatfri köttfärssås.
Köttfärs
Creme fraiche och/eller grädde
Purjolök
Vitlök
soya
salt
peppar
köttbuljong
blir riktigt gott!!
meeen ingen av skrev mått på kryddorna det e ju de ja har så svårt för
Till ett kilo köttfärs blir det nog lagom med tre gula lökar som hackas fint, en till två vitlöksklyftor, hackas fint. Stek färsen med lök och vitlök till färsen är genomstekt, ganska låg värme så löken inte bränns. Salt, svartpeppar och piffi allkrydda efter smak. Häll sedan i två till tre paket/burkar krossade tomater beroende på hur vattnig sås du gillar, plus ett halvt paket matlagningsgrädde. Sen kan du smaka av ytterligare med buljongpulver, hackad färsk persilja, tomatpuré och ketchup.
anneliee: Smaksak
Precis..det är en smaksak.
Men till 1 kg köttfärs så skulle jag nog ha i en helpurjolök..skivad alltså=P
2 vitlöksklyftor
ca 6-10 dl creme fraiche beroende på hur du vill ha den i konsistenten
soya..bara för utseende
salt, peppar efter smak...jättesvårt o svar på
1 buljongtärning.
tack alla
majs är jätte gott i oxå
Glöm inte ett par matskedar tomatpuré och en matsked sambal oelek om du vill ha lite sting. Vi brukar även ha i ett par matskedar oxfond, för sältans skull.
En sak till, låt kättfärssåsen puttra länge på spisen så blir den mkt fastare och rundare i smaken.
om kryddor: ha i lite och se vad du gillar förändringen. gott? - hä lite till och se om d blev bättre. lite är typ en nypa (så mycket du får mellan tummen och pekfingret om du nyper i en skål som de gör på tvn).
salt brukar vara ung dubbelt mot pepparn.
andra kryddor är som peppar - efter behag (som melker säger i saltkråkan.)
jag häver i en trea grädde och två burkar krossade tomater på ungefär 400g köttfärs.
minst två klyftor vitlök, sen chilisås, ketchup och/eller tomatpure beroende på om jag har.
pastor som tomatpuren har man i en matsked ungefär. dessa tre ger bindning i såsen och den blir mindre vattnig. om jag har så skvätter jag i rött vin (en halv dl ungefär) så blir såsen syrligare.
detta blir 4-6 portioner, beroende på hur hungrig man är. perfekt i matlåda!
Jag gör min köttfärs sås så här:
hackar två lökar
köttfärs
lite vit peppar
aromat ca 1msk
allround krydda ca 1-2tsk
johnnys senap ca 1msk
heinz ketchup ca 2msk
ketchup ca 2msk
grädde ca 5dl
denna e ganska populär i min familj :0)
...hutta i lite rött vin så blir det ännu godare!!!Typ 3/4 kaffekopp!