• Bettangarbo

Skelar, fått remiss, vad kan vara "fel"?

När vi var och gjorde Boel-testet påpekade de att vår son skelar, vilket vi ju sett.. mest när han är trött. Men det är aldrig mycket.

Nu på måndag ska han till ögonkliniken, de ringde lite olägligt så jag hann aldrig fråga vad undersökningen går ut på och vad de kan tänkas hitta på för åtgärd om det behövs.. Någon som vet?

Sen är det lite pinsamt, men jag kan faktiskt inte bestämma mig för vilket öga han skelar med.. hur ser man?

(Finns bild på vår gullunge i mitt fotogalleri om någon vill kolla)

• Svar på tråden Skelar, fått remiss, vad kan vara "fel"?
  • Tropicalisland

Men han e så liten ju...de kan väl skela lite då väl? Min lillebror som e nu 8 år skelar med ett av ögonen, tror det e höger, samma som det ser ut på din lille sötnos. Mamma fick bestämma om vi ville operera men det ville vi vänta med o det har blivit lite bättre med tiden...Kanske för att han spelar så mkt tv-spel, hehe...Han anstänger ju ögonen då lite extra, så det kan kanske va därför, nää jag vet inte....

• Beatrize74

Det verkar på bilderna som om han skelar med båda ögonen, men något mer på sitt högra öga.

Nu vet jag inte hur gammal han är, men båda mina barn har blivit kallade till ögonmottagningen när de varit runt halvåret. Orsaken till remissen var att jag själv skelade mycket när jag var liten och hade glasögon, lapp för ögat, dropp och annat från 2 års ålder. Vid tio års ålder lämnade jag glasögonen hemma. Jag är nu 32 år och är den enda i min bekantskapskrets som fortfarande inte behöver ha glasögon i någon som helst situation.

De kommer lysa med en lampa i hans ögon. Han kommer få titta på klistermärken eller annat som ortopisten sätter i sin panna. De kommer låta honom titta åt olika håll och sedan försöka bedöma ungefär hur det kan påverka hans syn. Våra barn fick titta på pixliga bilder. Min son pekade ut en katt som gömde sig bland alla prickar. "Var är kissen?" HOn såg att han tittade på den.

De här enklare undersökningarna görs efter att han fått dropp som ska göra hans pupiller större. Efteråt kommer han var något mer ljuskänslig än innan, något som kan vara värt att veta.

Troligtvis kommer de bara ge ett preliminärt utlåtande för att sedan återkomma om ett halvår eller så för ytterligare en kontroll. Min dotter Isabelle ska på återbesök nu nästa vecka. Hon är då 14 månader.

Det kommer gå jättebra!

• Eliin20

Hej!
    Såg att du redan fått information hur undersökningen går till.
    Ville bara skriva att våran son skelade lite förut. Mest när han var trött osv. Då fick vi en remiss till ögonklinik och se såg då att han skelade men även översynt.
    De tyckte då att glasögon skulle vara på sin plats och nu skelar han ingenting tack vare glasögonen.
    Läkaren sa att de var väldigt generösa med att ge barn glasögon idag.
    Kan tillägga att våran son är idag 10 månader och har haft glasögonen i snart två månader...

• Bettangarbo

Tack för era svar! Jättebra, då vet jag lite mer..

Han är 8 ½ månad förresten. Hoppas han ser bra, men är det något så är väl inte det hela världen heller.. bra förresten att man kan få hjälp av glasögon. Om han nu skulle vilja behålla dem på?! Fast solglasögonen satt där de skulle i somras iaf.. (fast då var han ju mindre).

Tack för att ni förklarade, känner mig mkt lugnare nu när jag har lite "koll"..

• Beatrize74

Glasögonen hjälper jättemycket och det brukar inte vara några som helst problem att behålla glasögonen på.

Lycka till!

• Aktris

Trodde man fick ögonlapp för ena ögat så att man "tränade upp" det andra...lazey eye...

• Eliin20

Han behåller sina glasögon på förvånandsvärt bra. Det är när han är rastlös och inte har några leksaker i närheten som han börjar pilla med glasögonen istället. Men mesta delen av tiden låter han dem vara!

• Beatrize74
    Aktris skrev 2006-11-18 01:06:13 följande:
    Trodde man fick ögonlapp för ena ögat så att man "tränade upp" det andra...lazey eye...
    Det får man också, men inte hela tiden. Glasögonen är den första åtgärden som barnen ska ha dagtid. Sedan ska ögonen tränas lite extra, få anstränga sig och då och då sätter man därför en lapp över det "starkaste" ögat, droppar ögondroppar i det svagaste ögat som gör att det får anstränga sig ännu mer för att se. Men det är inte dygnet runt, utan som träning precis vid läggdags eller vid sagoläsningen etc.

Men variationer finns väl antar jag!?
  • annie 77

Det ser ut som han skelar på sitt höger öga.

Min dotter ha oxå skelat..hon kan göra det fortfarande när hon är trött eller sitter och tänker djupt (blicken är frånvarande)vi fick remiss till ögon i Borås.
    har gjort syntester och hon har även fått pupill viidgande
    i sina ögon...
    detta har vi gjort i tre års tid.

Hon har inga synfel..
    men muskelfästet som sitter ytterst har blivit förslappat och det är därför som ögat sticker ibland. I hennes fall så är det vänstra ögat som skelar utåt.

Vi har "övningar"- när ögat sticker så klappar vi händerna en bit framför henne, då tittar hon på händerna och då åker ögat tillbaka till sin rätta plats!

Men hon förstår ju oxå när vi pratar med henne och jag har förklarat om hennes öga, till henne.
    så när hon skelar så säger jag - inte skela gumman. Och då blundar hon och tittar igen, ögat är då på plats.
    Detta gör hon även när ingen säger något. Hon känner när det sticker iväg..

Med tiden så har det blivit mycket bättre och man ser inget på hennes ögon men ibland så kommer det. Speciellt när hon är jätte trött..

• Avelyn

Mina två yngsta barn skelar. Den äldre av dem skelade sedan födseln och blev opererad först nu nyligen. Han är numera 7 år och skelar mycket litet nu sedan operationen. Min minsting skelar också. Hon får ögonlapp som hon sliter bort direkt. Hon får komma till ögonläkare en gång i halvåret. Får se vad de hittar på för henne. Det lutar nog mot operation när hon kommit upp i skolåldern. Hon är bara 18 månader än så länge. Ingen av mina barn har synfel, men vi har mycket skelning inom släkten.

• Bettangarbo

Nu har vi varit på undersökning! De sa att han INTE skelar, att det bara är en synvilla..

Han ser bra och båda ögonen arbetar bra tillsammans sa de.. Så då får man väl tro på det då? De sa att anledningen till att det ser ut som att han skelar är att om man tittar lite snett framifrån så ser det ut så pga att han har så stora ögon att det syns så lite av ögonvitorna, och så har han hudveck i ögonvrån som förvillar.

Ja, inte för att jag riktigt förstod hur de menar - men säger de så så är det väl så!?

Tack ändå för alla hjälpsamma svar, alltid bra med info!

Svar på tråden Skelar, fått remiss, vad kan vara "fel"?