• akta

Förvaring av öppnad "bag in box?

En liten fråga.....

Om man har öppnat en bag in box(rödvin). Hur förvarar man den sedan på bästa sätt?

• Svar på tråden Förvaring av öppnad "bag in box?
  • Callina

Hur länge vill du förvara den? Jag har haft öppnade som stått framme i köket i flera veckor och vinet har ändå smakat bra.

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont
  • akta

Det var väl inget slutdatum som jag undrade över direkt. Utan bara om man ska ha den i kylen eller ej.

• Isolde

Nej, du behöver inte ha den i kylen; påsen ska ju vara (någorlunda) tät så att minimal mängd syre kommer in. Fast handlar det om vitt vin är det förstås praktiskt att ha den där, så att man slipper kyla varje gång man vill ha ett glas.

Man brukar säga att en bib ska hålla sex veckor, men egentligen är det lite väl lång tid. För ett vitt vin gäller (säger min vinkunnige man) egentligen betydligt kortare tid.

~ reta inte djuren, ty de retar sig själva ~
  • Callina

Det var väl inget direkt slutdatum jag svarade på heller.... bara att jag hade den stående framme och att det funkade utmärkt..

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont
  • baby 79

Hade för mig att det är 3 månader den kan stå efter att man öppnat den!

• Isolde

Nej, tre månader kan boxen inte stå när man väl öppnat den. Sex veckor brukar man säga. Men såna tidsangivelser handlar om hur länge vinet är drickbart, inte hur länge det smakar gott.

~ reta inte djuren, ty de retar sig själva ~
Svar på tråden Förvaring av öppnad "bag in box?