• Salamandra

Amning med känsliga bröstvårtor?????

Jag är i 6:e veckan och har redan börjat oro mig för amningen. Har rätt små bröst med hyper känsliga bröstvårtor! Det är det värsta jag vet när nån suger på dom. Är det nån som har barn med samma problem och i så fall hur går det? Blir varje amning en plåga för mig?

• Svar på tråden Amning med känsliga bröstvårtor?????
  • Smilie

Det kommer säkert att ändras eftersom , men det finns salva som du kan smörja på vårtorna som bedövar.
    No worry
    Kram kram

• Peppan

Det finns ju även amningsnappar (heter det så ?) som man kan sätta på brösten när man ammar. Jättebra för ömma bröstvårtor har jag hört.

• Majälva

Bra att du tog upp det här, jag undrar också!

Jag är inte heller så förtjust i beröring på bröstvårtorna och tycker att det liksom "kittlas" för mycket, lite som om man gnuggar för länge på samma lilla yta på huden om ni förstår. Det gör nästan ont till slut. Hur känns det när mjölken rinner fram till bröstvårtan? Det är inte bara själva beröringen på ytan som verkar obehaglig, det måste ju kännas en massa inuti bröstet precis innanför vårtan också? Då hjälper ju inte amningsnappar eller vad det nu heter, för det blir ju ändå liksom ett irriterande, kittlande "sug" i vårtan antar jag...?

Har svårt att tänka mig att jag kommer att njuta av amningen tyvärr, och så hör man att de flesta tycker att det är en sån fantastisk känsla och njuter av det.

• Lilla Skruttet

Hej
    Jag har också känsliga bröst.... men fick ett tips av min syster att under graviditeten ta av sig bh´n när man var hemma för att "härda" vårtorna. De är ju inte vana vid att "skavas" mot något men på detta sätt får de iaf lite vana eller vad man nu ska säga. Hon hade gjort så och ficka inte några problem m såriga tuttar.

Kan va värt att pröva.

• Majälva

Är det någon som kan göra ett försök att någorlunda ingående beskriva hur det känns i bröstet när man ammar?

• Salamandra

Jättebra tips alla! Skönt att det verkar vara fler än jag som oroar sig över detta...

• TANKGIRL

Jag har små bröstvårtor precis som du... ivanliga fall... de har växt å blivit större så det borde dina oxå!!! Lycka till

• Champis

Har hört att man ska massera bröst och bröstvårtorlite varje dag. När jag har smörjt magen så smörjer jag även bröst och bröstvårtor med försiktiga massagerörelser. Väntar mitt första barn så jag kan inte svara på om det hjälper. Jag hoppas dock att det gör det för jag kan tänka mig att det gör riktigt ont ibörjan att amma.

• Majälva

Vad har små bröst/bröstvårtor med saken att göra? Mina är allt annat än små, det handlar ju om att man inte gillar beröringen.

• Salamandra

Majälva : Det var en felbedömning av mig jag antog att mina var känsligare för att de är små!

• Jessica C S

Hej alla!
    Jag har hyperkänsliga bröstvårtor, och jag ammar fortfarande min son som är ett och ett halvt nu!
    Men jag måste erkänna att i början var det inte lätt. Oj, vad dom små rackarna kan suga hårt! Man blir chockad!
    Jga fick sår direkt, men det berodde på att Joel inte gapade så bra. Sen löste sig det, men ont hade jag. Jag hade ont varje gång jag ammade i sju månader. Men det var så himla mysigt att amma att det inte hindrade mig.
    Och sen vid sju månader, då blev allt så underbart, inget ont, inget krångel, så vi fortsatte amma! Nu väntar jag mitt andra barn och det går fortfarande bra. Om jag ammar tills jag föder så är nog bröstvårtorna såpass härdade att jag kanske slipper gå igenom samma sak igen.

Nu måste jag tillägga att jag har fibromyalgi, kronisk smärta. Det gör att jag har mer ont och det var kanske därför jag hade ont närjag ammade. Så jag skulle gissa att ni inte får lika ont som jag.

I vilket fall som helst, ont eller inte, det gör inget, det är så underbart att amma att smärtan inte spelar nån roll. Det är värt det, definitivt!

hjälp, hoppas jag inte skrämde upp er bara! Amma är det bästa jag gjort!

• Tin o Trolls mamma

Det gjorde inte alls ont för mig att amma mina två barn. Det enda som kunde göra ont var om de fick fel tag och bara sög på bröstvårtan. Aajj! Det känns när mjölken rinner till. Pirrande strömmar djupt inifrån bröstet som arbetar sig utåt mot vårtgården och bröstvårtan. När barnet suger masserar det vårtgården med tungan och gommen och trycker ut mjölk. Det är skönt när trycket lättar och mjölken rinner till. Asch, nästan omöjligt att beskriva amning för någon som inte ammat. Jag tror säkert att alla upplever det olika också..

Ekorren.

• GalnaMamman

min svärmor sa att jag skulle som nypa i hela bröstvårta?vårtgården och dra i dom varje dag för att härda skinnet...och det har jag gjort..och de är midre känsliga det måste jag säga i början gjorde det ont ilade i hela kroppen..men inte nu...(första barnet för mig)....vi får se när barnet kommer om det gjort nån verkan...*Ler*
    och sen är det ju som sagt..håller med föregående talman...att de skall ha rätt tag...
    och sen om man får såriga bröstvårtor när barnet kommit så säger de på bb att smörja in dem med bröstmjöl och luftorka..det funkade i alla fall jättebra för en kompis till mig...

Svar på tråden Amning med känsliga bröstvårtor?????