HJÄLP mot åksjuk hund
jag vet att det ska finnas något man ska ge hundar som är åksjuka kan jag få tips vad det är och hur mycket och hur lång tid innan man ska ge det
tack på förhand
jag vet att det ska finnas något man ska ge hundar som är åksjuka kan jag få tips vad det är och hur mycket och hur lång tid innan man ska ge det
tack på förhand
puffar ingen som vet
Kolla hos veterinären, de har något att skriva ut.
har du mycket åksjuk hund? har du tränat på att få bort det?
är det en unghund? ha de gott ewa
Har hört att det finns åksjuketabletter.. har själv en åksjuk valp, så Vilja00 får gärna ge tips på hur man kan träna bort det
Har haft åksjuk hund. Hon fick åksjuketabletter när vi skulle resa långt. Men det som fungerade bäst var att göra utrymmet för hunden så litet och mörkt som möjligt. Jag kör ju volvo 945 och i bagaget så har jag ett mellangaller och grindar till hundarna. Till den åksjuke (som då var 5 mån) hade jag köpt en madrass och ställt på högkant i buren, så madrassen gick hela vägen upp från golv till tak och så på båda sidor och bakom hunden. Vid grinden var det en liten öppning. Så hon satt trångt och mörkt. Det tog inte lång tid innan hon var "rumsren".
Så fick hon fortsätta åka ett tag, tills vi började öppna upp mer och mer. Så hennes åksjuka var ju av sådan typ att den växte bort.
ett enkelt o konkret tips är att ge hunden första och sista målet mat för dagen i bilen. Bilen ska inte vara igång eller åka någonstans. Sätt in hunden o maten o släpp ut när hunden ätit klart. Gå därifrån o fortsätt med vardagen. Låt bli att köra med hunden i bilen tills hunden ätit 1 vecka i bilen. Pröva därefter att köra en kort sträcka (minst 2 timmar efter att hunden ätit).
tekniken grundar sig i att "växla" tanke för hunden kring bilen dvs bilen ger aptit istället för illamående vilket kan göra att du slipper problemet. Ren klassisk betingning.
Bur är helt klart att föredra o gärna täckt så att valpen/unghunden slipper synintryck eftersom det schabblar med balanssinnet.
tack för tipsen men jag hade hört om nån krydda som var bra kommer bara inte ihåg vad den hette
Ingefära är det nog Du tänker på...
kortis - grund åsikt, lös problem och inte symptomen.
Vilja00: Det är inte alla typer av åksjuka man kan lösa genom träning. Vissa typer av åksjuka sitter psykiskt, men vissa sitter fysiskt om man kan bara vänta ut tills hunden växt ifrån det.
sitter det fysisk ? hur konstaterar man det ?
återigen - gå till grundproblemet - är det fysiskt så tar man tag i det.
Flera hundar växer ifrån problemet (det var vad min vet. sa,vänta och se), min tjej mår olika mycket illa i olika bilar (åksjukan är förmodligen kopplat till balanssinnet).
Du kan köpa feromoner hos vetrinären som lugnar hunden, det sägs hjälpa endel hundar, en liten dosa som avger lugnande luktämnen(kommer inte ihåg vad det heter).
Kolla med din vet att jycken är frisk. Är den över sisådär sex månader och frisk kan man testa vissa rec-fria prep som finns på Apoteket. Be veterinären om dosen till just din hund.
Funkar ganska bra på mina katter om jag bara komemr ihåg att ge i tid. Hundarna älskar tack o lov bilen, så där är det lugnt.
good luck! (gillar inte heller flås o dregel i bilen)
Åksjuka uppkommer av att ögat och balanssinnet inte kommer överens om hur det upplever en rörelse. Ögat ser inte det balanssinnet känner, vilket gör att hjärnan reagerar med att skicka ut olika signaler till kroppens nervbanor. En som bla går till magtarmen och kräkcentrat.
Detta kan växa bort eller snarare blir det så att kroppen vänjer sig vid rörelsen (i detta fall bilåkandet) och kroppen kommer så smånigom att känna igen rörelsen och reagerar inte längre med illamående.
Så det går inte att göra så mycket åt än att vänta.
Men sen finns de ju även hundar som blir stressade över att åka bil, och av den anledningen börjar må illa. Men det är ingen åksjuka. Här kan man träna hunden så att den får en positiv bild av bilar. Då felet sitter psykiskt i hunden.
har hört att man ska kunna trycka på en av trampdynorna för att åksjuka ska försvinna.
min hund blir väldigt stressad av att åka bil. Har en JRT, men han blir stressad för han vet att alltid när vi kommer fram blir det en härlig tur i skogen eller en visit hemma hos någon bekant m.m. och han älskar det, men han piper och gnäller och är skitjobbig i bilen..
Vi tar med honom överallt i bilen för att träna och försöker ignorera honom när han gnölar, men det är jättesvårt...
Vad kan man göra åt detta??
Har man hunden i bur i bilen kan man lägga en filt eller liknande över så hunden inte der för de är seendet dom inte klarar av och då sätter de säg på balansen och dom blir dåliga prova de eller träna mycke korta sträckor har själv en åksjuk vovve och de krävs mycke träning inte bara en vecka Lycka till hoppas du får ordning på de de är ju jätte jobbigt med en åksjuk hund