Tacopaj
Kan jag få receptet på tacopaj? Slö som man är orkar man inte söka
Gör vanlig matpajdeg och stekt köttfärs med tacokrydda i. Häll över äggstanning med mjölk och riven ost.
Jag brukar lägga på färska lökringar, tomatskivor och kebabfeferoni.
Margarin, mjöl och vatten görs till degt som trycks ut i pajform, sen steker man köttfärs och lök och tacokrydda samt vatten, lägger ut i pajskalet (som man förgräddar nån kvart) och täcker med tomater och ost och in i ugnen. Typ Finns hundra olika tacopajsrecet.
Hej!
Har själv planerat göra tacopaj ikväll, här kommer mitt recept. Det är bara att välja om du vill göra en "normalstor" eller en i långpanna.
Tacopaj
I pajform I långpanna
Deg
3 dl mjöl 6 dl mjöl
1,1 dl mjölk 2,25 dl mjölk
38 gr smör 75 gr smör
½ tsk salt 1 tsk salt
1½ tsk bakpulver 3 tsk bakpulver
Allt blandas till en deg och trycks ut i en form.
Köttfärs
1 gul lök 2 gula lökar
500 gr köttfärs 1 kg köttfärs
1 påse tacokrydda 2 påsar tacokrydda
½ dl vatten 1 dl vatten
Hacka löken, bryn den tillsammans med köttfärsen. Tillsätt kryddan och vatten och låt puttra i 5 minuter.
Lägg köttfärsen i pajformen.
Fyllning
½ burk salsa 1 burk salsa
1 gul lök 2 gula lökar i ringar
1 grön paprika 2 gröna paprikor i tärningar
2-3 tomater 4-5 tomater i skivor
Ev feferoni
Lägg allt på köttfärsen
Sås
2,5 dl creme fraiche 5 dl creme fraiche
3-4 msk majonnäs 6-7 msk majonnäs
svartpeppar
Blandas och bred på grönsakerna.
Strö på riven ost.
Grädda i ugnen 225 grader i 10-15 min.
Oj, det blev lite konstigt när jag kopierade från worddokumentet. Det första angivna måttet på varje ingrediens är till vanlig pajform, andra är till långpanna. Förstår du?
Vårt favvorecept på Tacopaj:
Degen:
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
50 gr margarin
1,5 dl mjölk
Fyllningen:
500 gr köttfärs
1 msk olja
1 lök
1 påse tacokrydda
2 vitlöksklyftor
1 dl vatten
3 tomater
2 dl creme fraiche
4 msk majonäs
2 dl riven ost
garnering:
1 rödlök
8 peperoni
Sätt ugnen på 200 grader
Blanda ihop mjukt margarin med de torra ingredienserna, häll i mjölken och rör om.
TRyck ut degen i en form med lite högre kanter, förgrädda INTE!
Skala och hacka löken, stek köttfärsen och löken, tillsätt tackokryddorna och vattnet, låt puttra tills vattnet är nästan borta.
Häll köttfärsen i pajskalet, hacka tomaterna och lägg ovanpå köttfärsen.
Blanda ihop creme frachen, majonäsen och den rivna osten, bred över pajen
Grädda i ugn i ca 12-15 min tills ytan fått fin färg.
Garnera med rödlöksringar och peperoni ( vi brukar skippa peperonin men det är ju fritt val så klart!)
Hoppas det kommer till någon nytta!
Jag brukar steka köttfärs och ha i nån tacokrydda. Gör en vanlig pajdeg och tryck ut i en pajform, ha i 3 dl gräddfil och ha köttfärsen uppepå. In i ugnen till det ser färdigt ut. Servera med sallad och tacochips. Jättegott!
Ni med recepten med creme fraiche och majonnäs...kan man skippa majonnäsen? Tycker det är så äckligt och jag ska göra tacopaj när jag fyller år, låter gott att ha creme fraiche...
Mitt recept är så här !
500gr Köttfärs
Tackokrydda
Tacosås (salsa) en burk
En liten burk creme fraiche
Strö över lite ost
Låt puttra en stund! Lägg röran i ett pajskal och ha den inne i ugnen tills osten smällt och pajskalet är gräddat! Beroende på vilken pajdeg du väljer.
Servera med en god sallad och en sås men gräddfil utblandat med tacsås! Så gott !!
här kommer mitt recept:
Bryn kötfärs med tacokrydda.
blanda cremfresh och philadelfiaost, och fiven ost.
bred botten av en ungsform med halva oströran.
häll på köttfärsen.
sedan bred ut resten av oströran .
sedan in i ugnen.
serveras med chips och sallad
Suuuuuper gott
Så klart man kan skippa majonäsen! Det är ju inte så mycket iofs men har inte så stor betydelse för smaken tycker jag.. Däremot så brukar jag lägga till champinoner i receptet, att garnera med tillsammans med tomaten under creme fraiche-röran
Tack Tack
den bästaste!
pajskal - gör något gott!
stek färs å blanda ner en påse tacokrydda!
lägg färsen i formen
skiva tomat, paprika å lök å lägg ovanpå färsen!
blanda 2½dl creme fraiche paprika/chili
4msk majonäs (man känner ej smaken men har i det iaf, för konsistensen kanske?)
2½ dl ost
bred ut ostgeggan på färsen å grönsakerna!
in i ugnen 250grader tills den fått fin färg! man kan trycka ner tacochips oxå, dom sista 5 minuterna!
prova den, blir suuupergod!!
Stek köttfärs med tacokrydda och valfria tillbehöv som tex svam eller maj. Hacka ner pfeferoni i köttfärsen. LÄgg färsen i en ugnsfast fors, skiva tomater och lägg över. Häll över äggstanning (eller va det nu heter )...in i ugnen. Ta ut när den nästan är klar och lägg på riven ost, in i ugnen tills den fått färg.
Mycket lättare än pajdeg och såååååå uppskattad kan jag säga. Gott att ha gräddfil till!
Tacopaj med ananas
www.inkopslistan.com/lista/recept/recept.asp&id=BE11DCAB0E0E47399D83FAEDE1FE871D
*Gör vanligt pajskal
Bryn köttfärs och tacokrydda, lägg i majs
Lägg allt i pajskalet, lägg ev tomater på pajen. bred sedan ut cremefraiche ovanpå, strö över ost (massor ) grädda sedan i ugnen tills gyllenbrunt. när färdigt tryck ner tacos chips i pajen så de sticker upp...
Servera med valfria grönskaer å salsa sås.
Tacopaj!
Pajskal:
2 dl mjöl
1 tsk bakpulver Blanda mjöl o bakpulver
1 krm salt
25 gram smör
3/4 dl Mjölk
Tryck ut i en form o grädda i 10 min i 225 grader
Fyllning 1:
500 gram köttfärs
1 gul lök
1 påse taco krydda
1 dl vatten
Stek färs o lök o blanda i krydda o vatten ställ åt sidan
Fyllning 2:
4 finhackade tomater
4 hackade fefferoni
2 dl creme fraiche
4 msk majonäs
2 krm vitpeppar
1 dl riven ost
blanda ihop
Häll i köttfärsblandningen i botten på pajskalet o bred ut fyllning 2 över. Grädda i mitten av ugnen i 250 grader i 10 min... servera med en blandad sallad
NJUT för den är svingod...
Här kommer ännu en variant... MYCKET ENKEL och GOD!
400g köttfärs, 2 hackade lökar, 1 påse taco, 1 burk grön chili, 2.5 dl mjölk, 1,5 dl pizza/sconesmixpulver, 3 ägg, 2 tomater, 1 pkt gratängost.
Bryn ihop köttfärsröran lägg i form, strö över chilin. Vispa ihop mjölk, pulver o ägg. Häll blandningen över.
In i ugnen 200 grader 25 min.
Ta ut den lägg på skivade tomater och ost, grädda ytterligare ca 10 min.
Servera med en god sallad och ev. gräddfil MUMS!