• Klaar

ögoninflammation 19 månaders

Jag tror min lille grabb har fått ögoninflammation. det började i fredags me att ena ögat va kladdigt när jag hämtade honom på dagis o sen va det inget mer den kvällen. lördagen förflöt lugnt har torkat bort gegg 2-3 ggr under dagen. men nu på kvällen så blev han helt förtvivlad när jag skulle duscha av honom o jag duschade huvet (bara vatten inget tvål eller schampoo eller nåt)o han skrek o tog sig för ögonen o nu är båda ögonen röda i vitorna o han känns varm, blossande kinder. han va också trött så det kan ha spelat in men min egentliga fråga är när ska jag söka läkarhjälp? jag har tvättat me kokt vatten på bomullstuss flera gånger o är noga me handhygien. han är lite småförkyld också o hostar om det spelar någon roll.

• Svar på tråden ögoninflammation 19 månaders
  • SeTa

Hade jag varit du, så hade jag ringt bvc på måndag. Det är otäckt at ha ögoninflammation (om än väldigt vanligt) och det är lätt att snabbt få bukt med det.

• panki2

ögoninfektion kommer ofta i samband med förkylning. Vi hade en bvc sköterska hos oss på förskolan och hon sa att det ska räcka att tvätta med vatten. Man ska tvätta utifrån och in på ögat. Blir det inte bättre tills på måndag så skulle jag nog gå iväg.

• Klaar

ja jag får avvakta tills på måndag. hoppas att hanblir bättre innan dess. finns det nån gång då man måste söka akut läkarhjälp eller hur röda får vitorna bli? feber? om han blir matt o orkeslös?

• SeTa

Tror inte att man måste söka akut pga en ögoninflammation. Men han kan ju må skrutt i resten av kroppen (av förkylningen) och ett litet barn som har hög feber och/eller är svår att få kontakt med ska alltid in och kollas.

• panki2

Om han blir matt och orkeslös beror nog inte enbart på ögoninflammationen - då skulle jag söka akutäkare för då kan det vara ngt annat. Hoppas han är bättre redan i morgon. Kram

• Klaar

tack ja jag hoppas också att han är bättre imon. han har sovit lugnt sen kl 18, vi får se hur natten ter sig

• Klaar

näe han e inte bättre.. nu på kvällen så har han gnott o varit ledsen o e helt röd i vitorna.. kommer massa gegg hela tiden. börjar tro att bara vatten på tuss e otillräckligt.

• Ebba och Mys Mamma

Åhh bara fel  hela tiden Sök lite på sjukvårdsrådgivningen

Snart ska det bakas en lillebror till Ebba och My
  • Lillan83

Min dotter hade också ögoninflammation för ett tag sen :(
    Jag fick veta av sjuksköterskorna på sjukhuset att man ska torka som du har gjort i 4 dagar vilket jag gjorde MEN det blev bara värre och värre till sist åkte jag in med min dotter till jourläkarcentralen och dom sa att jag skulle kommmit in tidigare . Snacka om att jag blev irriterad !!

Jag hade beställt en tid på vårdcentralen i morgon om det inte är bättre .

ha en trevlig kväll

• Maria med 3

Noviform som finns på apoteket är jättebra ögonsalva när barnen har ögoninflammation. Jag använder den omedelbart när de får det. Det kliar och svider och är jättejobbigt att ha ögoninflammation.

• Ebba och Mys Mamma
    Maria med 3 skrev 2006-11-19 18:27:17 följande:
    Noviform som finns på apoteket är jättebra ögonsalva när barnen har ögoninflammation. Jag använder den omedelbart när de får det. Det kliar och svider och är jättejobbigt att ha ögoninflammation.
    jaaa det var så salvan heter tack gud så jag har funderat på det idag!
    Snart ska det bakas en lillebror till Ebba och My
Svar på tråden ögoninflammation 19 månaders