• Ingen

Törstig hela tiden - graviditetsdiabetes???

Jag är fruktansvärt törstig hela tiden! I dag drack jag flera liter vatten redan innan lunch. Visserligen är jag varm som en kamin också, så kanske är det därför, men jag måste ändå fråga: vad är symptomen på graviditetsdiabetes?

• Svar på tråden Törstig hela tiden - graviditetsdiabetes???
  • solen13

törst, acetondoft från munnen,
    ring din bm och kolla med henne för säkerhets skull, hon behöver ju bara ta ett fasteblodsocker så kan hon säga ungefär.
    hoppas det hjälpte något.

• maj72

Jag har bra värden, dvs ingenting som tyder på gravdiabetes (var senast i onsdags hos läkaren), men jag är också törstig som en galning. Svettas också på nätterna och kan dricka upp till 1,5 liter per natt. Allt ok hos mig, det är väl kroppen som behöver lite mer vätska än vanligt för allt extrablod, fostervatten etc som man producerar.
    (är i vecka 21)

• Titti och mini

jag var också jättetörstig runt din vecka o sen gick det över. Tror inte du behöver oroa dig o har för mig att grav.diabetes inte märks just genom törst

• FiaFågel

i somras, alltså i början av graviditen, var jag supertörstig i flera veckor (det berodde ej på värmen). det försvann runt v. 18 kanske.
    Mina värden är bra (har gjort en glukosbelastning)

• Lilla K

Skulle tro att det är din ökade kroppstemperatur som gör att du är törstig. Som gravid så blir man ofta varmare, och behöver därmed mer vätska för att reglera kroppstemperaturen.

Men känner du dig orolig, kontakta din BM.

Enligt niomanader.se så uppvisar inte graviditetsdiabetes de symptom som vanligt diabetes gör, utan är symptomfri, så graviditetsdiabetes borde det ju inte vara.

• RcCortes

När jag blev gravid den här gången var jag extremt törstig omkring v.6-13, men det gick över sen.

Symptom på gravdiabetes kan vara att du går upp jätte mycket i vikt (utan att du äter fel) och att dina SF-mått ökar lavinartat ... Men dessa sympotom dyker oftast upp lite senare i graviditeten. För mig började SF måtten öka i v.28. Den extrema viktökningen var där under hela graviditeten.

Mvh, Regine

Svar på tråden Törstig hela tiden - graviditetsdiabetes???