Köttfärspaj
Söker recept på en god köttfärspaj.
Söker recept på en god köttfärspaj.
God köttfärspaj. Servera gärna med sallad. Ett recept på en god köttfärspaj helt enkelt.
Tid: 75 minuter varav 40 minuter i ugnen
4 portioner
Du behöver:
Pajdeg:
2 ½ dl vetemjöl (eller 1 ½ dl vetemjöl och 1 dl grahamsmjöl)
75 g margarin eller smör
3/4 dl kesella
Fyllning:
1 stor gul lök eller 2 små
2 msk margarin eller smör
100 g champinjoner
400 g köttfärs
1 grön paprika
1 tsk salt
1 tsk timjan
2 msk vetemjöl
2 ½ dl vatten
1 buljongtärning (kött eller grönsak)
½ dl chilisås
Gör så här:
Häll mjölet i en skål. Låt matfettet bli rumsvarmt och skär i mindre bitar. Finfördela matfettet i mjölet med fingertopparna. Tillsätt kesella och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en form, nagga med en gaffel och ställ i kylen ca 30 minuter.
Grädda pajskalet i 200 grader i 10-12 minuter tills det fått fin färg.
Skala och hacka lök, skiva champinjonerna. Hetta upp en stekpanna med margarin eller smör. Fräs lök och champinjoner. Lägg över på ett fat.
Bryn färsen i omgångar i margarin eller smör. Tillsätt svampen och löken. Skär paprikan i tärningar och blanda ner. Smaksätt med kryddor. Strö över mjöl och späd med vatten. Häll i chilisåsen. Smula ner buljongtärningen. Smaksätt med timjan och salt. Låt koka upp och puttra ca 5 minuter.
Häll röran i pajskalet och grädda i 200 grader i mitten av ugnen i ca 30 minuter.
Serveringstips:
Servera med sallad.
Köttfärspaj
300 g köttfärs
1 burk krossade tomater
2 msk köttfärskrydda
1 finhackad paprika
1-2 dl vatten
2 gula finhackade lökar
2 vitlöksklyftor
2 msk tomatpuré
1 finriven morot
1 buljongtärning
Bryn köttfärs och lök. Tillsätt övriga ingredienser. Koka 10 min.
Blanda 3 dl vetemjöl med 150 g kylskåpskallt margarin, hackat i kuber, till en grynig massa.
Tillsätt 2 msk iskallt vatten. Arbeta snabbt ihop degen. Låt vila 1 timme i kylskåp.
Kavla ut pajdegen och lägg den i en form. Förgrädda pajskalet 15 min vid 200 grader. Lägg köttfärssåsen direkt på det varma pajskalet.
Blanda 2 ägg, 2 dl mjölk, 3 dl riven ost och slå detta över pajen. Grädda pajen i 200 grader 20-30 min.
Köttfärspaj i långpanna
En härlig paj som du kan dubbla till hur många som helst. Pajskalet och fyllningen är helt förberedda. Sedan är det bara att sätta in alltsammans i ugnen ca 10 min före servering.
Det här behövs till 8-10 personer:
4 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
1/2 tsk salt
250 g smör
3/4 dl vatten
Köttfärsfyllning
1 kilo nötfärs
2 msk olivolja
1 1/2-2 tsk salt
1 tsk nymald svartpeppar
2 stora gula lökar
3 stora finhackade vitlöksklyftor
1 burk sardeller (ca 50 g)
100 g torkade tomater
1 msk timjan
1 msk oregano
2 burkar hela tomater (à 400 g)
2 tsk strösocker
2 dl rött vin
200 g fetaost
100-150 g oliver
100-150 g delikatesskapris
Tillbehör:
sallad
gräddfil eller matlagningsyoghurt
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 225°. Finfördela fettet i mjöl och salt. Gärna i matberedare. Tillsätt vatten och kör ihop till en deg. Tryck ut degen i en ugnslångpanna. Ställ kallt.
2. Bryn färsen i olivolja. Salta och peppra. Tänk på att sardeller, oliver och fetaost också ger sälta.
3. Hacka lök. Låt den och vitlöken fräsa med färsen.
4. Hacka sardellerna och skär de torkade tomaterna i bitar. Blanda ned det, timjan, oregano, krossade tomater, socker och vin. Sjud ca 20 min. Färsen ska vara lite fuktig men inte alltför blöt. Grädda under tiden pajskalet i mitten av ugnen ca 15 min. Hit kan förberedas.
5. Värm färsen om den är kall. Fyll pajskalet med färsen. Smula över fetaost. Sätt in långpannan ca 10 min mitt i ugnen. Strö över oliver och kapris och servera med en klick gräddfil och sallad.
Ädel köttfärspaj
Ingredienser
Portioner: 4-6
PAJDEG:
3 dl vetemjöl
125 g smör eller margarin
1/4 tsk salt
2-3 msk vatten
FYLLNING:
5 selleristjälkar
1 röd paprika
400 g blandfärs
1-2 msk smör eller margarin
½ tsk salt
svartpeppar
1 msk soja
½ hackad persilja
150 g ädelost
Gör så här
Hacka samman mjöl, matfett och salt till en grynig massa. Det går snabbt och lätt i matberedare. Tillsätt vatten och arbeta hastigt ihop degen. Låt den vila i kylskåp en stund.
Kavla ut degen tunt. Använd ca 3/4 till att klä en pajform, ca 24 cm i diameter, med. Spara resten av degen till garneringsremsor. Klä degsidorna i formen med dubbelvikt folie så att de inte glider ner under gräddningen. Förgrädda pajskalet i 225°C, ca 15 min.
Skölj, ansa och strimla selleristjälkarna. Kärna ur och strimla paprikan.
Bryn färsen i matfettet i en stekpanna eller gryta. Finfördela den med hjälp av en gaffel. Smaksätt med salt, svartpeppar och soja. Tillsätt selleri och paprika. Låt alltsammans fräsa några minuter tills grönsakerna är mjuka. Blanda ner den hackade persiljan. Låt fyllningen svalna.
Ta bort folien. Fyll det förgräddade pajskalet med fyllningen. Riv ädelosten och strö den över. Lägg på degremsor som garnering.
Placera rätten mitt i ugnen, i 225°C, tills osten smält och ytan fått fin färg, 15-20 min.
Servera med sallad och sval dryck.
Kryddig köttfärspaj
Ett recept ur Guldkorn
4 portioner
Pajdeg:
3 1/4 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
115 g Svenskt Smör
ev. 2 msk Crème Fraiche,
gör degen spröd
Fyllning:
1 gul lök
1 morot
2 klyftor vitlök
en klick Svenskt Smör
1 tsk curry
1 tsk spiskummin
1 krm cayennepeppar
2 msk tomatpuré
2 1/2 dl Mellangrädde
salt och peppar
ev. 1 msk mjöl
1 stort ägg
200 g köttfärs
1 dl riven ost, gärna lagrad
Värm ugnen till 225°. Nyp ihop ingredienserna till pajdegen eller kör den i matberedare så att den precis bara hinner forma sig till en boll.Tumma ut degen i pajformen, spara gärna lite deg till dekoration, och ställ formen kallt en stund. Förgrädda pajskalet i 10 minuter.
Skala och hacka lök, morot och vitlök. Fräs alltsammans i smör tillsammans med köttfärs och kryddor. Tillsätt tomatpuré och grädde och koka ihop i 10-15 minuter. Smaka av med salt och peppar. Ser det såsigt ut, strö på lite mjöl och koka ihop ytterligare. Tag pannan av värmen och rör ägget i färsen. Fördela köttfärsen i pajskalet, täck med ost och ev. degränder penslade med uppvispat ägg.Grädda pajen i 200° 20-25 minuter eller tills den stelnat och fått fin färg.
Åh massa goda förslag
Det där med köttfärspaj i långpanna var inte dumt. Hade jag nog aldrig kommit på själv.. vi blir ca 10 personer och då är det ju alldeles perfekt..
åså en riktigt enkel!
400 g nöt färs
1 påse Tacokrydda
Fetaost tärningar
Körsbärstomater
riven ost
blanda i taco kryddan i färsen, bred ut på paj botten. Lägg på fetaost tärningarna samt halvera körsbärstomat och lägg på. Strö över lite riven ost! In i ugnen...
Mums....
Det blir nog den första köttfärspajen.. den lät himla god faktiskt.. Fast kan man byta bort kesellan och göra en vanlig pajdeg? Varför använder man kesella?