Recept på paj med pajskal helst helt utan margarin.
Jag eftersöker ett paj recept där pajskalet är helt utan eller innehåller väldigt lite margarin.
Har ni några tips?
Har hört talas om ett skal gjort på potatis.
Några tips.
Jag eftersöker ett paj recept där pajskalet är helt utan eller innehåller väldigt lite margarin.
Har ni några tips?
Har hört talas om ett skal gjort på potatis.
Några tips.
Pajskal:
75 g smör
1,5 dl grahamsmjöl
1,5 dl vetemjöl
2,5 msk kesella gourmet
3 msk kallt vatten
0,5 tsk salt
En pajdeg som blir mycket god trots att den är betydligt hälsosammare än klassisk pajdeg med bara vetemjöl och margarin. Ett recept för dig som tänker på GI eller bara vill äta sundare. Det här är ett nyttigt recept på pajdeg som innehåller både fibrer och nyttigt fett i form av olivolja.
Tid: 25 min varav 15 i ugnen
1 paj, ca 4-5 portioner
Du behöver:
1 ½ dl grahamsmjöl
1 ½ dl vetemjöl special (eller vanligt vetemjöl)
½ tsk salt
3/4 dl olivolja
½ dl vatten
Gör så här:
Blanda grahamsmjöl, vetemjöl och salt i en bunke. Rör ihop med olivoljan. Tillsätt sist vattnet och rör tills det blir en som deg, aningen smulig men ändå så att den hänger ihop när man trycker ut den.
Tryck ut degen i en pajform ca 25 cm i diameter. Förgrädda skalet i mitten av ugnen i 175 grader i ca 15 minuter.
Ingredienser
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 krm salt
50 g margarin (ev mjölkfritt)
1 1/2 dl mjölk
Gör så här:
Blanda ingredienserna till en lös deg och platta till i en pajform.
Lägg i valfri fyllning och grädda sedan i ugn 10-15 minuter i 225 grader
4 dl vetemjöl
½ tsk salt
2 tsk bakpulver
1½ dl mjölk
PAJDEG MED KESELLA
Portioner: 4
Förberedelser: 15 min + vila minst 30 min
Tillagning: förgräddning ca 7 min
Points/portion: 5,5
2dl vetemjöl
1/2dl grahamsmjöl
125g kesella lätt
50g flytande margarin
2msk vatten
1krm salt
Blanda alla ingredienser och låt degen vila i kylskåp minst en halvtimme. Klä en pajform (24 cm i diameter) och förgrädda skalet ca 7 min i 200 grader.
PAJDEG AV RIS
Portioner: 6
Förberedelser: 40 min
Tillagning: 5-8 min + förgräddning 15 min
Points/portion: 3
2 1/2dl råris
1 ägg
2dl riven ost, max 17%
Koka riset enligt förpackningen. Lägg det i en skål för att svalna. Blanda i ägget och osten. Tryck ut smeten i en lätt smord form, ca 23 cm i diameter, klä även kanterna. Förgrädda pajskalet i 200 grader i ca 15 min.
PAJDEG AV POTATIS
Portioner: 4
Förberedelser: 10 min
Tillagning: 5-8 min
Points/portion: 3,5
750g kokt potatis (rester går perfekt)
1tsk salt
1msk olja eller flytande margarin
1dl vetemjöl
Pressa potatisen. Blanda med salt, olja och mjöl. Tryck ut i pajform. Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader till pajdegen fått fin färg.
Tips! Fyllning: tex överbliven köttfärssås, skivade tomater, mager riven ost (max 17%) och oregano. Eller ansjovisfileér, lök (brynt i vatten), tomater, några oliver. Kesella blandat med mager ost (max 17%).
Tips! Pajdegarna kan smaksättas med favoritkryddor som basilika, timjan, vitlök, olika pepparsorter osv. Om fyllningen är välkryddad behövs kanske inte mer än salt till skalet.
Smaklig måltid!
Oj vad knepigt det blev - provar igen;
KRISPIG PAJDEG 16 points allt2 dl vetemjöl
2 msk flytande margarin
2 msk naturell yoghurt
1 msk vatten
1 krm örtsalt
Hacka ihop ingredienserna till en slät och mjuk deg. Kavla ut degen till en rund eller fyrkantig kaka och grädda den 3-4 minuter i 200 grader. Lägg på ingredienserna och grädda färdigt pajen 5-6 minuter eller vad fyllningen kräver. PAJBOTTEN AV POTATIS 8,5 points allt8 kokta potatisar1 dl vetemjöl1 msk oljasaltPressa potatisen och blanda samman allt till en jämn deg. Tryck ut degen i pajformen och grädda i 200 grader i 20 minuter. Lägg i valfri fyllning.
Nämen vad f... Ja,ja det kanske går att läsa ändå!