• vakttjejen

Sparande?

Hej!

Undrar hur ni gör med långtidssparande till era barn, i de fall där ni inte längre lever med barnets andra biologiska förälder. Spar ni på ett gemensamt konto som ni båda har tillgång till, elelr spar ni var och en för sig och sedan delar på stora kostnaderna när de komemr genom att betala hälften var?

• Svar på tråden Sparande?
  • Plibo

Är egentligen inte rätt person att svara på ditt med. pga av att jag själv lever med pappan till vårt barn. MEN han har sedan tidigare två barn och sparar inget till dem. De är 14 och 16 år gammla! Han har gjort så att de får hela barn/studie bidraget och får själva bestämma vad de vill spara av det.... Tror inte det skulle fungera för dem om mamman hade tillgång till deras konton då hon spenderar över sina tillgångar för det mesta.

• sådetblev

Jag sparar själv till barnen, i konton som står i mitt namn. Att spara på ett konto som exet har tillgång till skulle kännas djupt olustigt. Vi har väldigt olika inställning till pengar.

Det är väldigt få kostnader som vi delar på. Oftast blir det den som köper det som behövs som får betala.

(Barnen bor växelvis.)

• vakttjejen

Detta sparande är tänkt till att betala körkort, glasögon, ny cykel och sådana stora saker.

• arandjelina

Jag sparar själv till min son som är 13 år nu.400 kr. i månaden plus att jag la undan en summa till honom som jag ärvde av min moster.
    Pappan sparar inte,eller köper något alls.
    Min nuvarande make och hans ex ,har inte sparat något till deras gemensamma dotter.
    Vi ska ha barn nu i december och jag tänker börja månads spara till bebben med....

• S vali s

När vi separerade fortsatte jag och min fd att spara på det kontot vi redan påbörjat till barnen.
    När vi började sparar var det skrivet så att kontot fick disponeras av föräldrarna var för sig men i samband med skilsmässan ändrade vi villkoren till att vi båda måste skriva under vid uttag.
    Det har fungerat hur bra som helst, ingen av oss tänker på pengarna eftersom de är barnens pengar.

Den late får brått när det blir kväll
Svar på tråden Sparande?