• vakttjejen

Ensam hemma?

Vid vilken ålder började ni låta era barn vara ensamma hemma? Svara gärna också om det var er dotter eller son.

• Svar på tråden Ensam hemma?
  • panki2

när de var a 7 år har jag låtit mina killar vara hemma om jag har stuckit till affären en snabbis 8ca 30min). Nu går min stora i trean och får gå hem själv från friids efter mellan mål och det innebär att han är hemma ca 1,5 timme innan ngn av oss kommer hem. Lilleman (7år) får stanna på fritids tills vi hämtar.

• MiaL

min dotter har fått vara hemma själv korta stunder, te.x när jag går ner i tvättstugan eller går en snabbis till kiosken eller när hon är sjuk och jag går och lämnar lillebror på dagis, det tar ca 20 minuter, det andra tar väl en sisodär 5-10 minuter.
    hon är rätt mogen min dotter, blir 7 i februari, jag litar på henne.

• lo71

Mina barn som är 9 (pojk) och 11 (flicka) har börjat vara själva det sista året. Då menar jag längre stunder och på kvällen. De har inte varit själva och lagt sig själv men till 21.00 när vi varit och tränat båda två. Ensamma när man varit och handlat har de varit sedan "minstingen " var ca 5. Jag tror att det är mycket individuellt när man ska lämna barnen ensamma. Det beror bl a på om barnen är oroliga själva eller inte. min pojk tycker det är skönt att vara hemma själv medan hans kompis inte vill vara själv när hans fräldrar är borta en kvart. Olika för olika barn samt hur man bor. Finns det tex en granne att gå till om det är något. Sen är det en trygghet att kunna ringa, både som förälder och som barn. Ha alltid en mobil som du kan bli nådd på och även ringa och kolla så att allt är ok.

• maddis72

Min son är 8 år och han får vara själv hemma om jag går till affären och om jag är hos en granne och han vill kolla på tv eller nåt, rör sig om någon timme.

• Majsan70

Sonen var nog ca 6 år när han började få vara ensam hemma kortare stunder. Vid 8 år så hade han egen nyckel o fick gå hem efter skolan om han ringde innan så vi fick prata med fritids.

Dottern var väl kanske runt 7 år när vi lämnade henne kortare stunder och hon var nio år när hon kunde gå hem utan att nån var hemma.

• maddis72

Kanske ska säga han med började vara ensam när han var runt 6 år, men då fick han inte ha kompis/ar hemma om han var ensam vilket han får nu!

• saga o kevin

min son börja vara hemma själv när han var mellan 7-8 år ,då var de kortare stunder nu är han 9 år o kan vara hemma lite längre stunder..

• hemlis

Min son är 9 år ch har börjat få vara hemma korta stunder när vi ite är så lång borta, då vill jag att han är inne, inte ute.

• Sånglärkan

Sonen fyllde 8 år i oktober och då fick han egen nyckel hem. Han går hem från skolan själv och varannan torsdag är vi inte hemma. Då klarar han sig själv i ca. 2 timmar. Än så länge är det nytt och spännande och han ringer mig på jobbet och säger:
    "Nu har jag fikat och ska sätta igång filmen!"

Dock får han INTE ta med kompis hem. Han har ingen självklar bästis som jag säkert vet det funkar med, och så är jag orolig att ders föräldrar ska tycka vi är oansvariga som lämnar honom själv

• vakttjejen

Ni som lämnar era små 6 åringar hemma själva korta stunder. Tänkt om något händer er på vägen till affären. Ni kanske blir plötsligt sjuka eller krockar med bilen. Då vet ju ingen om att ert barn är hemma själv...jag skulle nog inte våga ta den risken.

• vakttjejen

Ni som lämnar era små 6 åringar hemma själva korta stunder. Tänkt om något händer er på vägen till affären. Ni kanske blir plötsligt sjuka eller krockar med bilen. Då vet ju ingen om att ert barn är hemma själv...jag skulle nog inte våga ta den risken.

• murcia

Nu kommer jag inte ihåg, när det skedde men säkert snabb handling vid sex-sju år. Nu har jag fördelen att jag bor granne med affären. I samma veva lärde sig dottern att ringa 112. Eller andra telefonnummer från en telefonlista brevid telefonen.

Om hon hade haft en minsta fallenhet för att jag inte kunde lita på henne och hon hittat på ofog hade hennes rättighet dragits in. Hon hatade och gå och handla. Men jag levde själv med barn och vi måste ju ha mat.

Sen kan man ju bli plötsligt sjuk när man är hemma med barn med och ingen annan vet om det. Nu som elvaåring klarar hon iallfall av att vara hemma hela dagen om hon är sjuk t ex en vanlig förkylning.

Tror man får gå mer om omständigheterna än bara åldern. Men barn växer med ansvar och förtroenden med om de står i rimlig propotion mot vad de känner att de klarar av.

• Noda

jag har börjat lämna dem själva när de varit i 6-årsåldern och min son var 8 när han fick egen nyckel hem och vårterminen i 2:an började han gå hem själv tidigare från fritids. Han är nu 11 och lillasyster 7 och jag kan lämna dem ensamma flera timmar (för att gå på möten på kvällen etc) Men innan jag lämnade dem första gången såg jag till att de har kunnat använda telefonen själva, vet när och hur man ringer 112, alltid haft en telefonlista och jag har kunnat nås på mobil. Vakttjejen - jag säger som Murcia i föregående inlägg, det kan hända saker även om man är hemma med barnen!Jag tror att det är bra att barn får bli självständiga och exempelvis träna på att vara hemma själva, (så länge de själva vill!

• vakttjejen

Jo det är sant att det kan hända saker när man är hemma också, men det känns ändå som om risken är större om man åker ifrån hemmet. Jag säger inte att det ni gör är fel och jag är tacksam för alla infallsvinklar jag kan få. Vi har en 8 åring hemma, hon är inte min utan min mans. Han är snarare åt andra hållet och skulle behöva släppa lite på tyglarna tror jag. Har inte riktigt bestämt mig för hur jag ställer mig till frågan ännu.

Min erfarenhet av grananrna som lämnar sina barn hemma är att EN Del barn inte alls tycker om att vara ensamma hemma i den åldern. Nästan varje måndag har "vår" tjej med sig en klasskompis hem då hon är ensam hemma. Visst det är ok för mig då jag är mammaledig och Hanna får någon att leka med. Men visst är det lätt att säga att det fungerar bra med egen nyckel när barnen går över till grannarna och äter mellis och leker till föräldrarna kommer hem!?

• Megafon

Min dotter är 11 år. Nu iveckan var det första ggn hon va hemma själv hela dagar när hon va sjuk.
    Annars har hon varit hemma själv några timmar. Om jag gjort några ärenden.

• nämenhej

Jag bor i Nya Zeeland och här är det enligt lag förbjudet att lämna barn under 14 år ensamma hemma utan tillsyn.

• Megafon

Fr om dom är tolv får man inte vara hemma med dom när dom är sjuk.
    Tycker jag är dåligt, i allafall dom är jättesjuk.Ska dom klara av allt själv då?
    Jag skrev här tidigare i tråden att min 11 åriga dotter va själv när hon va sjuk. Men hon va bara förkyld då.
    Men tänk om dom har magsjuka och ska ta reda på det själv . Usch!

Svar på tråden Ensam hemma?