• cameron

Sy ihop magmusklerna i samband med andra snittet?

Skrev just under Väntar barn/Kejsarsnitt men testar att ställa samma fråga även här

Undrar om det finns någon som har genomgått ett kejsarsnitt där man i samband med själva operationen har sytt ihop magmusklerna? Alltså, som jag har förstått det så delar sig ju magmusklerna mera på vissa under graviditeten och det är inte alltid som detta går tillbaka efter förlossningen (på vissa kvarstår alltså glipan mellan musklerna. Som ni säkert förstår så tillhör jag själv den gruppen). Antingen får man ju då acceptera att aldrig kunna få en platt mage igen eller så finns alternativet att sy ihop magmusklerna. Jag har ingen som helst aning om detta är något som man kan få remiss för att göra eller om man måste bekosta ett sådant ingrepp själv. Men om det nu skulle vara så att man ska skaffa ett barn till vilket ska födas med snitt så vore det ju himla smidigt att i samband med snittet, då man ändå har magen öppen, sy ihop musklerna. Finns det någon som har gjort det eller som vet något mera om detta? Nyfiken

• Svar på tråden Sy ihop magmusklerna i samband med andra snittet?
  • livetsvandring

Nej jag har ingen anning om man kan det. Men utomlands har jag hört att det är mer vanligt. Om det hade funkat hade det varit toppen så jag puffar jag med

• Tygtiiger

Vid kejsarsnitt lägger man ju ett vågrätt snitt långt ner på magen, så jag har svårt att föreställa mig att man skulle kunna komma åt att sy ihop musklerna (som ju delar sig "lodrätt" längs med hela magen, främst runt naveln) därifrån.
    Fråga du gynekologen via bvc, h*n borde veta.

• cameron

Så du har samma problem som mig trollisa? Dvs separerade magmuskler som vägrar gå tillbaks

• cameron

Tygtiger: Jag tycker inte att det borde vara problem att komma åt musklerna trots att snittet sitter långt ner på magen. Som jag har förstått det så kan det tom vara mitt första snitt som är orsak till att mina muskler är så delade, man särar ju nämligen lite extra på musklerna under snittet för att komma åt bättre. Iom det borde man väl kunna komma åt att sy ihop dom efteråt? Eller också är det bara önsketänkande från min sida

Svar på tråden Sy ihop magmusklerna i samband med andra snittet?