• Anonym (skyddad)

för dig med skyddad id

har du skyddad id, jag ska nu skriva en bok om skyddad id jag har själv skyddad id. jag har upplevt att ingen kan nått om skyddad id, och vem ska hjälpa en när man ska flytta när man blir hittad värkar som ingen vill ta på sig ansvaret man blir bollad fram o tillbax. tänkte starta en tråd alternativ en bok om skyddad id hur man får hjälp hur kommunena sviker än vet du vilka lagar o regler som finns o VEM som ska hjälpa en. kan nu det mesta. Har du frågor är du oxå välkommen att fråga om skyddad id. jag kommer gå in här ofta o svara på frågor.

• Svar på tråden för dig med skyddad id
  • Anonym

Vad är skyddad id för nått??

• Anonym (skyddad)

man har hemlig adress o skyddads personnr. ingen får fram nått om dig varken kommun läkare eller nått det kommer bara upp xxxx. det är dom som e utsätta för hot som får skyddad id

• Anonym

Lycka till med att skriva boken, jag hoppas någon hjälper dig.

• Anonym (mamma)

Jag har skyddat identitet tillsammans med mina 2 barn.
    Detta är pga pappan som misshandlade mig och hotade oss.
    Jag förstår inte helt vad du menar..men förklara lite bättre så kanske jag kan hjälpa dig med något.

• Anonym (skyddad)

hej mamman. om tex pappan hittade er och ni måste flytta direkt vet du vem som du ska vända dig till då som måste hjälpa er att flytta exempel. Och hur tycker du det är med skyddad id. tex hur hjälper dig det. Har du lätt för att få tid hos läkaren tycker du dom är kunniga. själv när jag ringer o ska boka tid hos läkaren så kan dom inte boka till mig dom blir irreterade o säger men det finns ju ingen med det här personnr du får ringa nån annanstans. m.m hur livet är för dig med skyddad id det finns ju både bra o då¨liga saker med det

• Anonym (mamma)

Okej tack.
    Mitt ex har aldrig hittat mig.Jag flyttade med barnen ganska långt bort,och flyttade ihop med min sambo.Han stod för lägenheten för det kändes bäst så.
    När jag ringer vårdcentralen låter jag dom bli irriterade.Första gångerna gick jag dit utan att ringa,för att vägra bli behandlad illa.
    Och idag är detta acepterat och jag slipper påminna dem.

Det är jobbigt med skyddat id många gånger.Jag står inte alls med i folkbokföringen med mera,vilket känns tryggt.Men det innebär problem ochså då jag inte kan beställa möbler,varor eller annat på nätet pga att mitt personummer ej existerar.
    På vissa sidor kan jag inte regga mig.
    Jag använder nästan alltid min sambos personnummer,vilket han vet om.

När jag besöker sjukhuset exempel,så har jag ett kort sjukhuset ordnat,där står endast mitt personnummer och skatteverkets adress.Det känns okej.
    När jag blev arbetslös så kunde det kännas jobbigt då arbetsförmedlingen skickade viktig post till mig,som skickades via skatteverket med skyddat id.
    Ibland tog det 1-2 veckor,eller mer innan den posten kom,och då hade flera gånger arbetsförmedlingen avskrivit mig.
    Detta acepterade jag aldrig,jag gick ner varje gång och bråkade med dom och förbjöd dom att skicka viktig post.Istället gav jag ams en hotmail adress,och där går all info ut.
    Och jag lyckades få tillbaka mina förlorade ersättningsdagar.
    Och detta har aldrig hänt igen.

En gång åkte jag akut till sjukhuset,pga hemska smärtor och förstoppning.Läkaren som såg att jag hade skyddat identitet tittade menande på mig,och sa rätt ut till mig att det är pga personliga problem som jag mår dåligt fysiskt.
    Han visste inte ett skit vad han pratade om,han hade aldrig sett mig,det enda han såg var att jag hade skyddat id och på så vis trodde han sig veta hela mitt liv och hälsa.
    Jag kan säga att läkaren hade väldigt fel och det tog tid och kraft att visa detta.

Jag kan inte säga att man blir bemött så bra alltid.Endel frågar en vad som hänt,av nyfikenhet,då menar jag myndigheter,försäkringskassan,sjuksköterskan med mera.

OM mitt ex skulle hitta mig skulle jag direkt kontakta skatteverket jag har,och be dem hjälpa mig och fråga om råd.Jag skulle flyttat och bett skatteverket hjälpa mig,eller så får de hänvisa mig till annat kontor.

Det blir oxå mycket galet i alla datorer när man har skyddat id.
    Det blir massa fel,ibland går det aldrig att spara nåt för att inte uppgifterna får fyllas i.
    Det kan leda till att personen blir irriterad.

• Anonym (skyddad)

ok den som ska hjälpa dig om du måste akut flytta. det är socialen. Så du vet om något skulle hända nångång. Jag har haft problem på min dotters nya dagis. hon har gått på 4 olika på 1 år då vi blivit hittade o har varit tyvungna att flytta. och personalen på de 3 första ställerna har alltid älskat min dotter jätte mycket hon har alltid varit fovvoriten. och dom har alldrig frågat varför vi har skyddad id. Men sen nu på det här nya stället så va en av dagis peronalen jätte snäll till början sen när jag sa att vi har skyddad id så började hon se ner på oss, klagar på allt, säger saker som inte ens stämmer. hon gör typ allt för att få oss därifrån o här om dagen när jag hämntade henne från dagis så hade hon inte fått nya blöja på hela dagen. Det ska hon få höra om på måndag nu tänker jag inte ta hennes skit. Ja dom på skattekontoret är bra men det är socialen som ska hjälpa dig så du vet. det är bra att skyddad id finns själv tycker jag att fler kvinnor ska få det många fler behöver det för astt komma bort från tex sina man som misshandlar

• Anonym

Måste fråga en sak..om man har skyddad identietet då kan man väl inte ha ett leg?

• Anonym (skyddad)

hej jo man har ett leg då. man måste visa det tex handla på kort m.m men dom får inte fram ens adress

• Anonym ((soc))

Jag jobbar själv inom socialtjänsten och tycker det vore en bra idé med en bok som berättar hur ni med skyddad identitet har det. Jag har jobbat i ca två år inom socialtjänsten ,men tycker att jag har fått dålig information hur man ska bemöta och jobba med personer som har skyddad identitet. Så om ni fortsätter tråden så kommer jag hänga här för att se och lära mig något.

• Anonym (mamma)

Ja,det är väldigt få som vet hur man ska hantera personer med skyddat id.
    Vissa tror oxå sig veta ett och annat om tex mig för att jag har skyddat id.
    Det jobbiga är att man riskerar att bli nekad om man har skyddat id eller så måste man ibland "stå till svars" för att personen inte har en aning om nånting.

Vårdcentralen vägrade ta emot mig första gången,fast jag verkligen behövde hjälp och tid hos dem...anledningen var för migg skyddat id.
    Numera så har dom mitt personnummer där och ett nummer som alla har,ett kontantkort.Har även mitt ex,familjerätten,advokaterna....
    Vissa sidor på nätet kan jag inte bli medlem i har jag för mig eller handla nåt på,eftersom jag inte är folkbokförd i sverige,står det.

Tråkigt ändå....men det är en trygghet för mig.Jag har i vissa fall uppgett min väns namn,med hennes godkännande eller hittat på annan adress och ort.

Svar på tråden för dig med skyddad id