• Svar på tråden tjälknöl
  • MammaU

Ja tjälknöl är väl i ugenen typ hela natten?? nog måtte den vara genomstekt!!

• saggitarius

nej.. jag tror inte att man egentligen bör äta den eftersom den är 'gravad'.. men oftast är de ju hemmagjorda o om du gjort den själv o vet med dej att du kokat den ordentligt o haft rent o fint runt så kan inte LAGOM mängd vara så skadligt va?

• Smultronet

Ja det borde inte vara några problem om den bara är ordentligt genomstekt. Vissa brukar servera den rosa men den kan stå inne längre så den inte blir så.

Smask vad sugen jag blev på Tjälknöl nu!

• Glad i hågen

Nja, den är ju alltså i saltlake, eller typ gravad, några timmar. Och sen är den på svag värme i ugnen i 12 timmar. Den blir lite som rostbiff, lite rosa i mitten.

• saggitarius

jaså.. jag trodde den var i ugnen först å sen i saltbad...hmm..
    Om du gör den själv kan du väl se till så att den är ordentligt genomstekt va?

• Glad i hågen

Mmm, nu är det inte jag själv som ska göra den. Men det är mer på den där middagen, jag har fått menyn i förväg, som jag inte bör äta. Så jag måste nog ändå ringa och avslöja mitt dilemma och be om lite special. Men jag älskar också tjälknöl, och jag tänkte just så också att om den bara är genomstekt så bör det väl inte vara nån fara.

• saggitarius

annars kan du ju be de värma den extra innan du äter den?!?

mmm vad jag vill ha tjälknöl oxå... har aldrig gjort själv.. bara ätit mammas...

• Marvelina

Tjälknöl görs i ugn först, sedan saltlag. Som smultronet säger - gör den genomstekt bara! Godare med rosa, men huvudsaken man får äta den!!! Hur gott som helst! Med en redig potatisgratäng till... MUMS!

• kalinan

Själva tanken med tjälknölen är ju att lägga den i saltlake EFTER att den varit i ugnen, eftersom den hårda ytan då löses upp så att den går att både äta och skära. Den långa tillagningstiden borgar för att den är genomstekt. Köttet behöver inte vara rått för att det är rosa.

• Gnu

3 dygn i djupfrysen dödar toxoplama. Brukar man inte stoppa in köttet fryst i ugnen när man gör tjälknöl? Jag trodde att det var det som var själva "tjälen". Fast det är kanske olika.

• Värmlandstös

Helt rätt Gnu! Man tar en djupfryst köttbit och steker den på väldigt låg ugnsvärme (50-75grader) i typ 10-12 timmar (beroende på hur stor den är). Sedan ska den ligga i saltbadet.
    Har tänkt göra det när min man fyller 30 men vet inte än om jag ska äta själv eller inte.
    Var inte säker på att alla bakterier är döda när den varit fryst och eftersom ugnsvärmen inte kommer upp tillräckligt högt var jag fundersam men då kanske det är ok för mig med.

• nasselina

Vad är tjälknöl???
    Jag som tycker att jag är så insatt i matlagning?
    Något typiskt norrländskt eller skånskt?
    Nyfiken blev jag...

• ior74

nasselina: Det är en kötträtt och Värmlandstös har beskrivit bra hur den tillagas.

Jösses vad sugen jag blev nu. Jag har inte ätit tjälknöl på flera år.

• Linkan71

Nu blev jag sugen på tjälknul (på älg)

Enklaste sättet om ni vill göra tjälknul nu till jul är att sätta in en digitalstektermometer och sätta den på 70 grader då är den inte rosa och den är garanterat fri från alla farligheter.

//Linkan

Svar på tråden tjälknöl