• stollan

Costa rica med barn?

Någon som varit i costa rica med barn, hur funkade det? Bra/dåligt?
    Även om ni varit i costa rica utan barn så är jag nyfiken på vad ni tyckte om landet.

Så ressugen!!!

• Svar på tråden Costa rica med barn?
  • NoNick

Jag var i CR förra året, då utan barn. Fint land som erbjuder mycket upplevelser. Vi reste runt med ryggsäck med ganska tight budget. Vi reste endast på stilla havs sidan. Räkna med att det går åt mycket tid till att åka runt i landet. Nästan alla transporter går via San Jose.Det vi spenderade mest pengar på var nog transporterna. Ett råd är att undvika kollektivbussarna och välja de AC utrustade turistbussarna trots att de är mycket dyrare (ca 40 dollar/resa)

Undvik San Jose (upplevdes hotfullt) och Playa del Coco men besök gärna Montezuma. tamarindo är mer utvecklat och ganska mysigt. Vi använde Lonely Planet som guidebok och det funkade bra.

Jag tycker absolut att det är ett land värt resa till. Man kan göra resan så äventyrlig som man vill. En del reser dit som ett vanligt charterresemål medan andra besöker den oslagbara djungeln, vulkanerna etc etc etc.

Lycka till!

• stollan

Tack för svaret NoNick, bra tips. Kändes det säkert i övrigt förutom San Jose? Skulle du resa dit med barn?
    Vilken vaccinering tog ni inför resan?

Är det ett land du skulle kunna tänka dig vistas i under två månader?

Hej svejs
    Frågvisa stollan

• NoNick

Eftersom jag har Hepatit vaccinering sedan tidigare så tog jag inga sprutor alls.
    Jag skulle nog resa dit igen med barn men begränsa resandet inom landet ganska mycket. Men om man som ni har två månader på sig så är det lugnt.
    CR kändes tryggt när man var ute på landet. Människorna är dock inte så öppna och leende som i tex Thailand.

• Kamavi

Vi reste runt i Costa Rica förförra vintern när dottern var nästan ett år. Det var inga problem alls. Männsikorna var jättetrevliga och vår blonda lilla tjej gjorde stor succé överallt. Vi var ett gäng på 7 personer så vi fick oftast en egen minibuss när vi skulle åka någonstans, det var smidigt för då kunde vi ta pauser när tjejen började lessna på att åka bil!
    Mina favoritplatser var Quepos (Manuel Antonio national park) och Sámara en liten mysig by med härlig strand. Vulkanen Arenal var också häftig, vi firade julafton genom att bada i varma källor och kolla på vulkanutbrott!
    Vi var även på karibiska kusten i Puerto Viejo, där var det också väldigt vackert och kanonfina stränder men tyvärr regnade det mängder när vi var där.
    Jag upplevde inte San José som särskilt otryggt, det är nog bara vissa delar man ska undvika. Shoppingen där får du inte missa!!!

Om ni ska vara borta i två månader har ni väldigt gott om tid, eftersom landet är så pass litet så hinner man mycket. Vi reste runt en hel del och var bara där i tre veckor.
    Om du har små barn rekommenderar jag att ta med mycket blöjor för de som fanns där var ingen höjdare, plastiga och läckte även om de hette Pampers!
    Nu har jag snart skrivit en hel uppsats om detta! Du får jättegärna höra av dig om du undrar över något!

• stollan

Oh tack för bra inlägg!!!! Jag hör av mig.

• Lina Olivia

Hej,
    jag har varit i Costa Rica många gånger. Det är ett fint land för naturupplevelser, som är bra anpassat för att resa i. Många pratar engelska och de är vana vid turister. Min upplevelse av San José är inte att det är hotfullt, man måste vänja sig lite vid hur det fungerar, men folk är vänliga. Universitetsområdet i Costa Rica, ligger i San Pedro och hela den arean där kan vara rätt mysig och är full med studenter. Där känns det fräscht. I San José kan det vara svårt att traska runt med barnvagn, trottoarerna kan var dålig, smala och gropiga och du tar nog inte med dig vagnen på bussen.

Jag gillar också Manuel Antonio vid Quepos på västkusten. Det är riktigt mysigt att bo varsomhelst på den stranden. Håller också med om Puerto Viejo, det är väldigt annorlunda där emot vanliga Costa Rica. Där kände jag mig iofs lite osäker.

Reser man med barn, kanske man vill ta dyrare bussar, men annars funkar deras regionala bussar bra. De är helt ok, men man måste alltid köpa bussbiljetten i förväg (många åker till huvudbussstationen en dag i förväg och köper), men bor man på hotell, så kanske de fixar det åt en.

Du får gärna höra av dig om du vill veta mer detaljer om något.

Que le vaya bien!

Svar på tråden Costa rica med barn?