• azur

Hur känns det/märks det att man väntar tvillingar?

Jag är nyfiken på hur ni har haft det som väntar tvillingar. Växer magen snabbare? Känns det annorlunda? Misstänkte ni något innan UL?

Jag är gravid med mitt första barn i v 8, vi har tvillingar i släkten och jag skulle tycka det var roligt att få tvillingar. Men jag är förstås jätteglad om det här fungerar hela vägen och vi får ett barn!

• Svar på tråden Hur känns det/märks det att man väntar tvillingar?
  • Utlandssvensk

Hej!
    Min mage har växt rätt snabbt. Och jag har rejäl "växtvärk"! Det sägs att manga mar mer illa och tidigare vid tvilling-gravidideter men jag mar hyfsat bra - är i v. 10.
    Lycka till vare sig det blir en eller tva.

• azur

Tack, och lycka till själv! Jag läste på din sida, roligt att det har lyckats för er! Har själv också tankar runt adoption, det kanske jag vill göra någon gång längre fram i livet.

• AnnaTvillingmamma

Jag mådde fruktansvärt illa,fick ligga på bb iflera omgångar med dropp

• olympia71

mådde sjuuukt illa! kräktes och grejade... hade foglossning, karpaltunnelproblem.... från en dag till en annan fick jag kväljningar av bara doften av kaffe, jag som vanligtvis dricker hur många koppar som helst per dag. bodde då dessutom i närheten (luktavstånd) från ett rosteri. blev många akuta språngmarscher tillbaka upp i lägenheten för att kräkas! lite komiskt så här i efterhand.... haha!
    magen växte inte så fort i början men när jag väl började bli stor så blev jag verkligen STOR. och då var killarna ändå inte så himla stora när dom kom i v39.

• mamelie

Jag väntar tvillingar i januari och har ett barn sedan tidigare som blir 2år.... Jag tycker inte att graviditeterna har varit speciellt olika, jag har mått väldigt bra båda gångerna. Nu är jag i v32 och nu känner jag mer av att det är två eftersom man är ganska stor och otymplig, den sista månaden har magen växt enormt mycket. Är nu sjukskriven för att jag har ett relativt tungt arbete och bör ta det lugnt för att twinsens inte ska komma för tidigt. Hade tänkt tanken att det kanske kunde vara tvillingar innan UL eftersom jag kände sparkar/puffar på många ställen samtidigt.....

• azur

Ni verkar ha mått mycket illa allihop. Det gör faktiskt inte jag. Jag måt lite illa ibland, men aldrig så jag kräks. Då är chansen att det är tvillingar kanske inte så stor. Däremot har jag haft ganska mycket ont i magen, som lätt mensvärk.

• UWO BaraJag

1:a Kraftigt illamående, reagerade starkt på kemikalier ffa. Mensvärk i livmodern. Snabbt rund om magen. Brösten växte snabbt. Enormt trött i början.

2:a Närmare konstant lättare illamående. Reagerade ffa mot kemikalier. Mensvärk i livmodern. Kramp i vaden. Snabbt rund om magen, brösten växte snabbt.

Med enlingen växte jag knappt alls i början samt mådde inte lika konstant illa. Dock hade jag kraftigare illamående med enlingen än med andra tvillingparet.

Barn 2x 0201, 1x0308, 2x 18/9 (v.31+4) + en bonus 9310
  • azur

UWO bara jag: du har alltså fått tvillingar två gånger! Häftigt! Jag förstår att du nog har fullt upp om dagarna.

• kobra

jag har inte mått speciellt illa, brösten växte rejält mot mina tidigare graviditeter.. känner knappt av att det är två förutom att det sparkar i hela magen och att man växer såfort

• FiaEleonora

Mådde sjukt illa och kräktes fram till v.20... Kräktes galet mycket och låg bara i soffan från v.6-10. Sen kunde jag gå runt lite iallafall. Häftiga blodtrycksfall från v.14 då jag efter att stått i en och en halv minut hade ett övertryck på 85! Mycket symtom brukar det ju vara och det har jag haft!!

Är nu i v.26 och kräks inte längre men kan inte äta sött för då mår jag OTROLIGT illa!!! (vilket kanske är tur sådan godisråtta som jag är)

Magen växte dock inte fortare och har enligt de flesta en väldigt liten mage... Ingen tror att jag är i v.26 med tvillingar...

LYCKA TILL MED BEBBEN/BEBBARNA!!!!!

• Havanna

Mina tvillingar är mina första barn. Jag gick å väntade å väntade på att magen skulle börja synas.....det tog tid kan jag lova (har bilder i v 15-39 i mitt galleri). På ul i v 19 fick vi veta att det var tvillingar och t.o.m bm som gjorde ul blev förvånad att det var två, eftersom jag var så liten. Anade ingenting innan. De enda symptomen jag hade var ömma bröst och kräsen när det gällde mat, alltså inget ovanligt!

• Klura

Jag har inte mått så fruktansvärt illa generellt, bara fram till v~13 och när det gått mer än 2 timmar mellan ätattackerna :)
    Dock blev jag snabbt stor och tung om magen och jag kände fosterrörelser lite diffust redan i v11. Även brösten växte tidigt denna gång.
    Vet dock inte vad som är grav.minne i kroppen och vad som är tvillingspecifikt, är inte fullt 2år sedan jag födde min dotter.
    Vi skojade om tvillingar men trodde mer på att det var lite äldre än beräknat.

Svar på tråden Hur känns det/märks det att man väntar tvillingar?