• Saniis

Rengöra öron på hund?

Känner mig lite villrådig ang om man ska rengöra hundars öron eller inte.

När vi var hos veterinären i somras sa hon att man helst inte ska in o greja för mkt med hundens öron utan det sköter sig självt.
    Vår hund har hängande öron med lång päls, när det växer för mkt hår inne i öronen ska man "rycka" loss det.
    Jag ser inget kletigt i öronen, men där finns torkat brunt "grejs" i dem och hon har börjat kli sig i öronen. Inte jätteofta, men ändå mer än tidigare.

Ska jag köpa öronrens eller borde jag bara låta det vara?

• Svar på tråden Rengöra öron på hund?
  • Rigmor Mortis

Köp en flaska rens och använd den. Det man ska akta sig för är att gräva och rota i öronen, det brukar trigga igång mer öronvaxproduktion. Jag använder EpiOtic, finns hos veterinär och på apoteket.

• Aquariana

Om hunden intehar några problem ska du nog inte röra öronen, då kan man orsaka problem istället. Ryck bort håret iinne i öronen så det hålls luftigt och inte fsatnar så mycket nu när hon börjat klia sig lite mer så kan du ju göra rent en gång och se hur mycket gejs det är och o hon kliar sig mindre efteråt. Vanlig barnolja går bra att göra rent med.

• ImLost

jag skulle också rekomendera epiotic , de tär inte spå mkt att d u ska grejja där utan mer bara torka bort lätt meed bomull!

• luddigamaskrosen

Torka med bomull i ytterörat är det jag hört man som max ska göra. Finns annars risk att förstöra naturliga balansen i örat annars.

• Rigmor Mortis

Ja, man ska aldrig ge sig in i hörselgångarna och rota. Men att använda ett medel som är till för djuröron rubbar inte balansen - det är ju gjort för att göra rent på ett skonsamt vis

• Aquariana

Vissa medel för djuröron är tyvärr inte alls så milda...

• Millani

Luktar det illa ur hundens öron och dom är röda och varma så kan hunden ha en jästsvamp som bör behandlads, annars kan den bli kronisk, men fins det bara lite vax och inga andra problem(vovvar har normalt ingen stor vaxproduktion) så torka bort det och ryck lite öronhår, annars så ska man låta öronen vara som tidigare skrivet.

• Saniis

Tack för era tips.

Tror att jag köper öronrengöring för hundar och gör rent en gång och hoppas att det inte kliar mer på henne sen.

Svar på tråden Rengöra öron på hund?