Fläskfile m ungsstekt potatismix & basilika olja....varsågod här kommer receptet
Här kommer receptet på en såååå underbart god o lite lyxig middag som inte är så svår att tillaga heller , jag lyckades med två små vildar hemma så.. Går att förbereda det mesta innan oxå .
Kan garantera att det blir uppskattat hos middagsgästerna!!!
>*>*>*>*>*>*>*>*>*>*>*>*>*>*>*>*>*>*>*>*>*>*>*>*>
4 port ( går att dryga ut om man vill ,vi anv lite drygt 1kg kött på 4 pers och 1,2 kg potatis )
Köttet!!
* 500 g fläskfile
* margarin att steka i
* salt o peppar
*>*>*>*>*>*>*>*>*>*>*>
Potatismixen!!
* 1kg fast potatis
* 2 röda lökar
* olivolja
* salt o peppar
*>*>*>*>*>*>*>*>*>*>*>
Basilika oljan!!
* 1 kruka färsk basilika eller 1pkt frusen
* 1-2 vitlöksklyftor
* ½- 1 dl olivolja
* 2msk vatten
*1krm salt
*>*>*>*>*>*>*>*>*>*>*>*
Salladen
* 1 ask ruccola sallad
* 1 ask solroskott
* 1 pkt fetaost
* 1 ask körsbärstomater
*>*>*>*>*>*>*>*>*>*>
Så här gör du!!
Lägg ugnen på 125* bryn hela fläskfilen i stekpannan eller dela den på mitten innan går lika bra , krydda.
Lägg upp fläskfilen i en unssäkerform och ställ in den mitt i ugnen i ca 40 min ( fläskfilen ska vara 65-68*) jag tempade aldrig utan skar o tittade .
Tag ut den o lägg i foliepaket med skyn i, eller sätt lock över så den inte blir alltför kall. Under tiden som fläskfilen är i ugnen kan du skära potatisen i skivor, löken i klyftor o blanda det med oljan o kryddorna . Höj värmen till 225* när du tagit ut fläskfilen, ställ då in potatismixen. Medans potatisen är i ugnen så kan du förbereda salladen som ska blandas med potatis mixen, skölj ruccolan, solroskotten, o tomaterna(dela dom på mitten) o tärna fetan, mixa allt . Oljan gör du lättast med en hand mixer går nog med köksmaskin oxå eller förhand( då får du hacka basilikan väl och pressa vitlöken) . När potatisen är mjuk o har fått färg, tar du ut den , och lägger in fläskfilen som du kan skiva upp innan så det går fortare att få den varm annars lägger du in den hel . Lägg upp potatismixen i en stor skål eller på ett uppläggnings fat, blanda med salladen. Servera med potatismixen längst ned på tallriken (ger en härlig färg touch) skivad fläskfile,och så ringlar du massor av den underbara basilika oljan över, servera med färskt bröd och ett Chirah vin ...
Smaklig måltid!!!!