• Joonas

Hur många gånger kommer tomten?

När jag var barn kom tomten på julafton med sina julklappar. Oh, vad man längtade efter just den stunden... Hela långa december förberedde man sig med pyssel och pepparkakor, Lucia och julkalendern för den stora dagen, Julafton.

Nu tycker jag att tomten verkar kunna dyka upp lite när som helst. Lille julafton hos farmor, annandan hos kusinerna osv.

Vad tycker ni om denna utvecklingen?

festlig, funktionell och fryntlig
  • Svar på tråden Hur många gånger kommer tomten?
  • Sussannek

Vist kan man tycka att jultomten ska komma på julafton...
    Det är ju självklart att det är den dagen det ska vara...

Vi får tyvärr rucka på det...

Då barnen varranat år firar julafton hos sin mamma, så har vi skrivit brev till tomten där vi förklarar att han gärna får komma på julafton men vil han träffa barnen får han komma dagen efter...och tomten har varit så snäll varje gång...

Nu är grabbarna visserligen så stora att de inte tror på tomten mer men vi ska hålla igång det för lillebror som bara är 1 i år...

//Suss

• Monstermamman

Här kommer tomten två gånger och har alltid gjort.
    Här firas det Lilla Jul på lördagen före första advent (på Åland och i Finland).
    Hos oss ser man dock aldrig lilla tomten utan han kastar bara in en kass med några julklappar i genom dörren.
    Sen kommer stora tomten på julafton då förstås.

KÅRV, för ett bättre Familjeliv! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m12310375-1.html
  • Joonas

sussannek: Kommer tomten inte till barnens mamma då? När de är där på julafton menar jag.

• Sussannek

Jo...tomten kommer säkert till mamman när barnen är där...
    men iochmed att vi firar med andra barn oxå så vill ju tomten komma och träffa dem med...

• Joonas

Ja, tomten vill komma... Men om tomten alltid kommer dit barnen är på självaste julafton, räcker inte det då? Jag undrar om det inte ibland är vi vuxna som vill vara med när barnen får sina julklappar... Tänker att tomten kanske kommer lite väl ofta för vår skull snarare än för barnens?

• Sussannek

Här är det tomten som delar ut julklapparna...
    Om tomten bara skulle komma till mamman skulle vi aldrig få se några av de julklapparna.

Det skulle tyvärr aldrig fungera att vi skickade ner våra julklappar till mamman.

Och iochmed att vi varranat år firar den 25, så skulle det ju då innebära att vårt andra barn inte skulle få träffa tomten alls det året...

• Juno

Till oss kommer tomten den 23: OCH den 24:e i år. Och ja, det är för de vuxnas skull. Jag ser inget fel i att vilja dela den glädjen med sin barnbarn. Och om inte både farmor/farfar och mormor/morfar kan fira med barnbarnen på julafton så får tomten komma två gånger under julen. Kan inte tänka mig att barnen protesterar Det är ju inte så att tomten ränner ut och in från 1:a december och förstör förväntningarna

• Joonas

Jag kanske är för streberaktig i mitt sätt att se det...?

Tycker det är lite så med påsken med. När blev ett påskägg för lite?

• Lily68

Jag tycker absolut att tomten kan få komma två dagar.. Hos oss lämnade han säcken vid dörren flera år i rad eftersom våran mellandotter var hysteriskt rädd... Hon skakade alldeles så då fick vi göra så.. Nu är hon 12 år så det skulle väl passa med jultomte, men det vill dom inte. De sista åren har flickorna satt på sig tomteluva och delat ut alla klapparna! Jättemysigt..

• Juno

Joonas: Ja, det är en annan sak! Att det måste vara maaassoor av allt och ändå är det inte riktigt bra. Och att det ofta är de vuxna som vill ösa över barnen. Men överflöd kan det vara, med eller utan tomte. Att flera vuxna (skilda föräldrar, mor- och farföräldrar som bor långt bort) vill fira "på riktigt" med barnen och att tomten kommer flera gånger behöver inte betyda att barnen får fler julklappar än vad de annars skulle ha fått.

• Laire

Hos oss kom han med julklappar en enda gång, tycker väl att det är bäst, så det fortfarande är speciellt. Nu gör hela släkten så att alla julklappar man får på lilla julafton eller liknande sparas till riktiga julafton och öppnas då, även om givaren inte är där då.

Men mamma och pappa klädde ut sig under advent och gick och tittade i fönstren utifrån, eftersom tomten skulle kolla upp att vi var snälla, vi sprang från fönster till fönster när han kom och tittade in. Huset hade två ingångar, så de växlade så en kom in och var med oss och tittade efter honom i fönstren efter att han försvunnit medan den andra snabbt sprang ut och bytte om och tittade i ett närliggande fönster och jakten var igång igen.

Det var bland det roligaste med julen

♥ Älska dig själv ♥
Svar på tråden Hur många gånger kommer tomten?