-
-
Svar på tråden Kan sprit frysa?
-
Självklart. Alla ämnen kan övergå i fast form, det är bara olika temperaturer som gäller. Fryspunkten för alkohol vet jag inte däremot, men frysa kan det definitivt.
-
Nej, inte över en viss promillehalt.
-
Nu tänkte ju jag att du menade om man lägger in det i en vanlig frys.
-
Nej sprit kan inte frysa!
-
Nej, inte sådant med högre alkoholprocent. Vodka och liknande fryser inte, öl gör det.
-
Om jag förstått wikipedia rätt så fryser etanol (vanlig alkohol alltså) vid -145°c.
sv.wikipedia.org/wiki/Etanol
-
Saxat från wikipedia:
sv.wikipedia.org/wiki/Etanol
"Etanol har en smältpunkt på ?144 °C och en kokpunkt på 78 °C."
Med andra ord: kyl ner etanol (vilket är "vanlig" alkohol) till -144 grader så fryser den. -
Detta gäller an absolute vodka, 40% alltså, vi oöppnad från systemet. Vi la den i frysen igår, och poff så var den fryst
-
Det var nog vattnet som frös men eftersom alkoholen är så utspädd så upplevdes det nog som att den också frös. Vid närmare granskning så var det nog en tjock alkoholsorbé ni fåttEinnej skrev 2006-11-19 14:12:35 följande:Detta gäller an absolute vodka, 40% alltså, vi oöppnad från systemet. Vi la den i frysen igår, och poff så var den fryst
-
Va?? Vad konstig, vi förvarar vår vodka i frysen (godast så
) och där har de legat i evigheter, ofryst. Kanske det är något fel på alkoholhalten i den?
-
Detta skall tas upp med systembolaget imorgon
-
du, du ar inte den enda. ngra kompisar och jag var i fjallen och skulle lagga in vodkan i frysen. tar ut den tva timmar senare och sa var det som en javla isklump i "sorbet"!! fragat typ ALLA men ingen har vart med om liknande!
-
hehe, nån kanske har spätt ut vodkan med vatten
-
Kolla med Bolaget, vodka ska väl inte frysa i en vanlig frys?