• Duva

Vad är det för fel på min kisse? Han kissar Brun/rött kiss :-(

Jag har en kastrerad hann katt på 1 år. Idag hade han kissat på en av våra handdukar som låg på toa golvet, då blev det helt ljusrött på handduken, vad är det?? Har han urinvägsinfektion? Han kanske har jätte ont , måste nog ringa veterinären? Har aldrig haft katt innan, men ni som vet eller tror skriv gärna.

Han är både inne/ute katt.

• Svar på tråden Vad är det för fel på min kisse? Han kissar Brun/rött kiss :-(
  • Paincake

Ring veterinären och hör med dem. Det ordnar sig nog, ska du se.

Massa kramar!

• Zenobia

bäst är att du ringer en vetrinär, kastrerade hankatter kan lätt få stenar i uringångarna eller vad de nu heter. behöver inte vara de men de kan vara så. har man en kastrerad han katt så är de viktigt att ge dom rätt torrfoder så man för hindrar de, för dom får oftast de.
    har han ont när han pissar då?
    men som sagt ring vetrinären imorron och hör efter, dom brukar ha telefontid från 8 på morronen.
    sen ge honom bara vatten inatt, ifall om vetrinären vill titta på han..
    för de är bra att han på fastande mage då.

hoppas allt ordnar sig
    /kram

• pucken

kolla med veterinär så snart du kan! när jag var liten hade jag en katt som kissade blod, han hade fått nån sten i urinblåsan och han klarade inte sig. kan tillägga att det var min favvokatt, och jag saknar honom fortfarande =(

• Tova

Ring en jourhavande veterinär och rådgör! Om katten har stenar i uringångarna kan det vara akut. Har han ont? Jag lovar, det märks om han har det! Våra två kasterade hankatter har haft varsin omgång av denna åkomma, de blev båda jättedåliga på bara några timmar, helt borta i blicken, jamade och försökte kissa hela tiden utan att det kom något. Det var bara att åka in akut (naturligtvis inträffade detta båda gångerna mitt i natten) ... Berätta gärna hur det går! Kram

• Duva

Tack alla, han springer inte så mycket mer till lådan, han verkar inte ha ont, är precis som vanligt. Om jag inte upptäckt handduken så kanske det dröjt jätte länge innan man märkt av något.

• Upptagen

Urinvägsinfektion antagligen, det gör ONT på stackars kissen, så ring veterinär med det samma. Om han kissar på ställen där han inte brukar kissa annars så är det också ett typiskt tecken.

Våran kastrerade hankatt har problem med njurarna och får urinvägsinfektion om han blir stressad, även kristaller i urinen men inte stenar som tur är, men det KAN ju vara fallet hos din katt.

• Upptagen

Duva: Men du menar väl inte att du ska vänta att ringa veterinär? Vet att jouren är dyr, men det är iaf bäst att ringa och höra med dem. Man ska ALLTID vara observant när de kissar blod, kan vara allvarliga fel på njurarna.

• Duva

Jag har aldrig skrivit att jag skall vänta med att ringa veterinären...! jag ringde direkt på kvällen.

• Upptagen

duva, vad bra! hur gick det? (jag frågade om du tänkte vänta, inget annat..)

• Steam

det låter definitivt som urinvägsinfektion! Har haft en katt som hade det och då kissade han blod

• Steam

det låter definitivt som urinvägsinfektion! Har haft en katt som hade det och då kissade han blod

• Steam

• Trissy

Det kan vara urinsten eller urininfektion. Ring vetrinärren och tala om vad som hänt. Katten måste komma under behandling snabbt.

• Lossan

Åk till veterinären så snart du kan!
    Jag hade en katt som kissade blod och det visade sig vara urinsten, är rätt vanligt att hankatter kan få det tydligen. Men det är jätteviktigt att de får behandling snabbt!

Hoppas allt går bra med katten!

• Duva

Förlåt att jag inte skrev vad det var för fel på han, han hade en stor/kraftig urinifektion, så nu går han på pencillin, fy vad otäckt det var, när det bara kom blod istället för kiss.
    Nu får vi hoppas att han blir kry snart lille Tarzan.

Tack för era kunskaper FL-Vänner

• Lossan

Stackarn. Hoppas han piggnar till snart iallafall!

• Ingen

låter som urinsten - åk till veterinären

Svar på tråden Vad är det för fel på min kisse? Han kissar Brun/rött kiss :-(