• Elinar

Tips för att ta bort mögel?

Hade glömt syskonvagnen i garaget efter blöta... mögelfläckar i hela sittdelen . Jag är inte så känslig för det estetiska(även om det är vrålfult med små svarta prickar överallt) men vill vara säker på att alla äckliga mögelsporer är döda och inte växer till och grottar in sig till lilltjejen som ofta står ute och sover i den... Jag har kunnat ta loss hela tyg-delen och plockat ut lite plattor från rygg- och sitt-del, men det är ihopsytt med ett stort plastsjok vid fötterna, så jag tror inte det är någon idé att försöka köra den i tvättmaskinen. Har hört något om ättika, men kommer nite ihåg vad. Några tips???

• Svar på tråden Tips för att ta bort mögel?
  • Heidi1

klorin tar bort mögel har jag hört

• MrsNelson

Det finns speciell mögeltvätt som används till båtdynor, kapell, bilsäten mm. Vet dock inte hur starkt det medlet är..med tanke på barnet som ska sitta i vagnen...

• Elinar

OK, tack!! Vad snabba ni var

Ska kolla det där med mögeltvätt... fast klorin brukar också kunna lukta en stund har jag för mig... hmm...

• Heidi1

mjo d kan lukta klorin, men man kan ju spä ut den me vatten oxå o tvätta me något efter åt

• Elinar

Tack Citrina, bra tänkt, jag tror jag ska testa med det. Hittade just ett tips hos Nina Yunkers om kokande mjölk eller salmiak eler pressjäst (från bageri). Jag får göra en liten lista och se vad som biter Tack än en gång!

• TjorveniSkåne

Klorin är hårt mot tyget. Jag skulle testa lite försiktigt med sprit (utan färgtillsats) först.

Svar på tråden Tips för att ta bort mögel?