• mimmi 1

fenomenet gråa fläckar på handdukar...

Är det nån fler än mej som har fått vanliga frotté handdukar förstörda? jag har ett olöst problem med ljusa handdukar... när jag tvättat dem och tumlat dem, så har det blivit stora gråa solkiga fläckar över handduken.... Var inte speciellt smutsiga när jag tvättade dem, men ser heldassiga ut efter tvätt.... Nu har det hänt med flera olika handdukar... jag är helt ide´lös... hur får jag dom rena igen??

• Svar på tråden fenomenet gråa fläckar på handdukar...
  • Pompens mamma

Kan det ha funnits fett eller liknande på dem innan du tvättade dem? De kan då bli mer synliga efter tvätt. Ännu värre med bananfläckar.

• mimmi 1

Tror inte det har varit fett... det är en vanlig ansikts-och-hand-handduk... har ju hänt med flera olika handdukar.. har blivit stora blaffor... inte små fläckar....

• Joonas

Syrran har haft samma problem. Tror vi kom fram till att det kan vara acnemedel... Använder ni sånt?

festlig, funktionell och fryntlig
  • mimmi 1

nää, inte jag eller min man.... bara våra barn, men det är våra handdukar som råkar ut för det här.... måste kanske vara nån tvål då.... men vi använder bara helt vanliga pumptvålar....
    mysko, verkligen...

• Nasse liten

kläder kan missfärgas eftersom vissa ämnen kan reagerar med tvättmedlet.

• Thursday

Har du haft för lite tvättmedel?

Fick ny tvättmaskin installerad idag och när jag läste bruksanvisningen stod det att för lite tvättmedel kan ge fläckar.

• mimmi 1

Får nog prova mej fram.... blir så sur... alla mina beige och creme-färgade handdukar ser helsunkiga ut, fast jag byter ofta, och dom såg inte solkiga ut innan jag stoppade dom i tvätten....
    Är så pass fula att jag inte kan hänga upp dom.... *snyft*

• Aquariana

Prova med vanishpulver tillsammans med tvättmedlet så kanske det går bort.

• Emmies mamma

Om du använder pulvertvättmedel så skulle jag råda dej att testa flytande tvättmedel. Tvättmedel som inte löst upp sej ordentligt kan ge fläckar.

Svar på tråden fenomenet gråa fläckar på handdukar...