• Anonym

ömsar skinn i underlivet???

Jag upptäckte idag att det lossnar skinn på mina inre blygdläppar + runt slidöppningen, vad är detta??? Det är som att man kan dra lös det översta lagret! Jag brukar ha problem med svamp, men jag har inte direkt ngn klåda, förutom ytterst lite. Kan nämnas att jag träffat en ny pojkvän som jag haft oskyddat sex med, men om det inte är ngn könssjukdom, kan det vara att jag inte "tål" hans sperma kanske, eller att det blivit friktionsskador? Vi har ju haft en hel del sex senaste veckan....=)

En fråga till. Jag gjorde ett klamydiatest för några veckor sedan efter att jag haft oskyddat sex med en kille (innan jag träffade pojkvännen) tog ett klamydiatest redan 4 dagar efter, för barnmorskan sa att det inte spelade så stor roll, och det visade ingen smitta....men ikväll läste jag att man inte ska ta testet förrän tidigast en vecka efteråt? Vad tror ni, kan provsvaret vara missvisande då?

Jättetacksam för svar!!!
    /orolig

• Svar på tråden ömsar skinn i underlivet???
  • Anonym

Ingen som vet eller som vågar försöka sig på en teori??? =(

• twentyone

Jag tycker det låter som svamp, jag kan ha liknande när jag har svamp, att jag "ömsar", huden brukar som lossnar brukar vara torr?

testen kan mycket väl vara för tidigt gjort. Avvakta några veckor och gör ett nytt om du är orolig.

• annsofi123

jag tror inte att 4 dagar o en v spelar så stor roll oftast är en v med säkerhetsmarginal! det kan vara svamp

• twentyone

Jo, det är ngt med klamydian som gör ett det kan ta tid både en vecka och två, jag testade mig 3 gånger innan det visade något på mig och jag hade inte sex med någon emellan :/

• Anonym

Tack för era svar! =)
    Låter troligt att det är svamp som jag fått, trots att de inte kliar så mkt...kanske en lindrigare form denna gång. Har dock aldrig tänkt på att jag ömsat skinn tidigare? Men det kan ju vara kombination av svamp och sex som gjort det oxå.
    Jag får väl avvakta nån vecka till med klamydiatestet då, känns ändå säkrast att ta det igen. Men konstigt att inte barnmorskan visste bättre än så då....=/

• Fluortanten

Tycker det låter som intorkad sperma.
    =/

• Anonym

intorkad sperma?? Tror du det kan vara det? Men borde det inte försvinna när jag duschar då, för det har jag gjort, å tvättat ordentligt.
    Vore ju skönt om det var ngt så enkelt å ofarligt som det =)

• Kajsan

Nej, har du duschat så är det inte som Flourtanten gissar.
    Varför inte gå yill gynekologen och be den titta på dina problem?
    Jag kan visserligen inte ge exempel på sjukdom med dessa symptom, men det är aldrig dumt att kolla.

• Fluortanten

TS

Haha flåt men jag tyckte faktiiskt det lät som det på beskrivningen. Jag antog ju att du duschat o tvättat dig ordentligt men ville ändå skriva just vad jag tyckte det lät som. Hoppas du inte tog illa vid dig!

Jag har faktiskt aldrig hört om ngt liknande för sådär yttrar sig ju inte svamp. Eller? Kan det inte "bara" vara så att du är torr... kanske tål du inte tvålen du tvättar dig med? Hm...

• Anonym

Känns bara som om jag springer hos gynekologen hela tiden, dumt att tänka så, men iaf....=/
    Jag tror jag avvaktar ngn vecka iaf, om det inte blir värre än så här.
    Men tror ni inte det kan bero på att jag har lindrig svamp å ändå haft en massa sex? Borde ju slita om man har de flera ggr per dag??
    Har ju inte märkt av några flytningar heller, den lilla mängd som kommer e iofs tjocka, vita, men inte alls i så stor mängd som svampflytningar....

Fluortanten: Ingen fara, jag tog inte illa upp ;)

• Anonym

TS här igen:

Ser nästan ut som om jag ömsar skinn på tungan oxå!!! Vad är detta???? HJÄLP!

• fågeln

hej hoppas du får bot på ditt ömsande skinn i underlivet med på tungan kan det bero på vitamin eller kalkbrist vet ej men kolla upp det vetja,det är bättre och ta det säkra före det osäkra ta kontakt med vårdcentralen och se vad dem kan komma med,lycka till.

• Fluortanten

TS Bra att du inte tog illa upp!

Jovisst, det kan nog slita på slemhinnorna om man har sex mycket och ofta. Men att det skulle slita så att skinnet lossnar?! Herregud, hur mycket sex har ni haft eg?!

Iaf, jag sökte lite på nätet och fick upp detta:

huden.nu/fragor/11463_Omsar_skinn_vattenallergi

Ursprungssidan är: huden.nu/

Den är jättebra så kolla där om du kan hitta ngt. Annars, om problemet kvarstår, gå till gyn.

Hoppas det ordnar sig!

• Anonym

asså ärligt hur gör ni igentligen för att få svamp så ofta? dom vanligaste faktorerna till svamp är ju bla
    * man tvättar sig med tvål där nere när man bara ska ha varmvatten
    * man använder underkläder so inte är bomull
    * man använder string för jämnan, sov utan helt eller sov med vanligt tant trosor i bomull!
    * eller man rakar sig där nere, asså vi tjejer har hår där nere för att det ska skydda slemmhinnorna...

jag ahr aldrig haft svamp visst vet jag att det är vanligt att ha det men vad gör ni för att få det så himla ofta igentligen? jag blir väldigt nyfiken måste jag säga

• Anonym

Jag använder bara trosor i bomull, jag luftar underlivet så fort jag får tillfälle, sover alltid utan trosor, använder sällan string, tvättar mej med olja för extra skydd, rakar mej visserligen men jag fick svamp även innan jag började raka mej. Tyvärr har vissa en större benägenhet att få svampinfektioner och tro mej, dom som får det ofta/har kroniska svampinfektioner tar till alla "knep" som finns! Plus mer därtill.
    En del ändrar till och med kostvanor och utesluter socker för att inte få svamp. Om man aldrig haft svamp vet man inte vilket elände det kan vara att bli av med...Så det är inte så att vi "gör" nåt särskilt för att få det....

• Anonym

Hej fluortanten:
    Kollade på länken du skickade, men jag tror inte att det är det jag har. Men tack iaf =)
    Har slutat ömsa skinn nu, så det kanske bara vara ngt tillfälligt. Hoppas det! =)

Tack för alla era svar!

Svar på tråden ömsar skinn i underlivet???