• Jeladim

Sjukskriven med ersättning från AFA??? Hur?

Jag har blivit beviljad havandeskapspenning, men har nu fått sån foglosssning att jag inte tror att jag kan fortsätta jobba tills havandeskapspenningen börjar, utan bli sjukskriven fram tills dess. Men då vill nog Försäkringskassan att det blir sjukskrivning även istället för havandeskapspenning.

Har hört att om man är sjukskriven kan man få ersättning från afa. Vad är afa och hur får man ersättning därifrån? Är det arbetslöshetskassan? Hur gäller det? Hur gör man? När kan man söka det? Kan man få det retroaktivt? Snälla, någon som vet?

• Svar på tråden Sjukskriven med ersättning från AFA??? Hur?
  • Velan

Jag kan berätta vad jag vet om AFA. AFA administrerar bland annat sjukförsäkringen AGS-KL (en kollektivavtalad sjukförsäkring). Det är arbetsgivaren som betalar in premien. Så om du är anställd av en arbetsgivare som har tecknat AGS, t.ex. en kommun eller ett landsting, kan du ha rätt till ersättning från försäkringen. Enligt det kollektivavtal vi har på mitt jobb betalar arbetsgivaren 10 % sjuklön t.o.m. dag 90. Det är fr.o.m. sjukdag 91 som man kan få ersättning från AGS.

OM du är osäker vad som gäller på ditt jobb, fråga den personalansvarige om ni har AGS och om du har rätt till ersättning från den. Du kan då skicka in en ansökan från dag 90 (om det är det som gäller på ditt jobb) men man kan få det retroaktivt.

Kolla mer här:
    www.afaforsakring.se/WmTemplates/Page.aspx

• Jeladim

Oh. Som jag förstod det kunde man få 10% utöver de 80% man får som sjukskriven? Har jag fel?

• Cia o krabaten

Jag fick ut 10% till när jag blev sjukskriven.
    Det räcker dock bara en viss period. 6mån eller nåt tror jag. Men de behöver iaf kopia på ditt sjukintyg.

• Velan

Ja, ersättningen är 10 % (eftersom du redan får 80 % från FK). Det kan hända att du kan få ersättning från dag 15, det beror som sagt på vad som gäller på just ditt jobb.

• Jeladim

Jag jobbar i kommunen. Ska kolla imorgon med samordnaren om hon vet. Synd att jag inte vetat om detta tidigare när jag varit sjukskriven två gånger 2 månader +1,5 månad! Hur lång tid i efterskott kan man ansöka? Var sjukskriven i början av graviditeten.

• Jeladim

Vad synd. Men om man är sjukskriven mer än 91 dagar, får man då även för de första 90 dagarna retroaktivt eller hur funkar det?

• Velan

Det kommunala kollektivavtalet säger så här:
    Dag 1 = karensdag, ingen ersättning
    Dag 2-14 = arbetsgivaren betalar 80 % sjuklön
    Dag 15-90 = försäkringskassan betalar 80 % sjukpenning, arbetsgivaren betalar 10 % sjukklön, totalt alltså 90 %
    Dag 91-360: försäkringskassan betalar 80 % sjukpenning, AGS-KL betalar 10 %.

De första 90 dagarna kan du således aldrig få ersättning från AGS, men då betalar arbetsgivaren automatiskt 10 % sjuklön så du får ändå 90 % då.

• Jeladim

Tack för informationen, nu förstår jag bättre! Så man får alltid från arbetsgivaren även om man skulle vara sjukskriven tex 60 dagar, dvs mindre än 90 dagar? Har jag förstått rätt då? Är detta något som arbetsgivaren betalar ut automatiskt?

• Jeladim

Det låter lite konstigt att man tjänar på att vara sjukskriven jämfört med havandeskapspenning, men om det är så så är det ju bra. Antar att man inte får nåt när man har havandeskapsledigt? Finns det fler för och nackdelar med sjukskrivning jämfört med havandeskapsledig?

• JohannaAxelsson

Måste medge att jag är lite lost. Min man är  sjukskriven efter en trafikolycka och har varit det i snart 2½mån. Från dag 91 ska han söka ifårn AFA (jobbar inom kommun) men som det är nu får han inget ifrån arbetsgivaren utan BARA 80% ifrån FK. Gör kommunen fel då eller betalar de ut det sen?

♡Älskar mina 3 töser Sophie 6½år, Emelie 2½år & Nathalie1år♡
  • Velan

Jeladim: Tyvärr kan jag inget om havandeskapspenning så jag kan inte hjälpa dig med för- och nackdelar.

Johanna: Jag har för mig att alla kommuner går under samma kollektivavtal och i så fall ska han få 10 % sjuklön från arbetsgivaren. Det ska betalas ut samtidigt som sjukavdraget görs, alltså direkt. Men det bästa är ju att fråga de på lönekontoret vad som gäller för honom.

• JohannaAxelsson

Jadu det får vi verkligen kolla upp då.

♡Älskar mina 3 töser Sophie 6½år, Emelie 2½år & Nathalie1år♡
Svar på tråden Sjukskriven med ersättning från AFA??? Hur?