• Pärlan101

MPR vaccination

Min lilla tjej har fått sin MPR spruta. Nu undrar jag vilka symptom era barn fick (om de fick några?)efter sin spruta. Jag är bara nyfiken på hur de visade sig på era barn?

Min tjej har haft feber i 3 dagar och lite mammig och kinkig.
    BVC sa att upp till 3 veckor efter sprutan kan de få feber och utslag. Min lilla har endast 2 prickar på kinden efter som sagt varit lite febrig. Måste man ha många prickar tros? Tacksam om någon vill dela med sig om era barns ev symptom efter MPRen.

• Svar på tråden MPR vaccination
  • Suskiv

Första barnet fick en häftig allergisk reaktion med eksem över hela kroppen och kaskadkräkningar. Det visade sig senare att hon är äggalergisk.

Sonen fick ingen reaktion alls.

• Sar

www.smittskyddsinstitutet.se kan du kolla barnvaccineringen och ev. biverkningar. Det är ju avdödat eller försvagat virus mässling, påssjuka och röda hund som sprutas in ev. biverkningar är som att få en mycket lindrig släng av sjukdomen. Det är nog snart över, ring sjukvårdsupplysningen om du känner dig orolig.

• A Li

Vår son blev grinig efter ca 2 dagar. Sov typ ingenting på nätterna och var jätteklängig. Dag 3 fick han Högfeber och förkyld symptom. Dag 4 Feberfri! Och Dag 5 Prickig över hela kroppen och lite småkonstig, blev väldigt loj ocH småkonstig.

Bvc har fått gjort en rapport om detta, förr kallade man det för lätt mässling......Det skumma i allt detta var att jag faktiskt frågade om han kunde få ngn biverkning och dom svarade i kör både Dr och Bvcssk att NÄÄÄ det var ingen risk!

Så nu gruvar jag mig redan för nästa.....

• Pärlan101

Min tjej har också blivit extrem gnällig och kläning. I natt grät hon helt oförklarligt och är allmänt pipig. Jag känner inte igen henne alls. Min tjej är nästan alltid glad även om hon är trött o hungrig, så därför undrade jag om någon annan upplevt något liknande. Tack A Li..då blev jag lite lugnare. BVC sa till mig att hon kunde få biverkning upp till 3 veckor efter sprutan. Men jag trodde inte hon skulle bli så förändrad. Feber hade hon som sagt i 3 dagar, sedan enstaka prickar, och nu munsår och vääääääääldigt gnällig. Kan ju var bra för andra att veta...Tack igen

• Sar

A Li; har han redan haft en biverkning (lätt mässling) borde han knappast kunna få det igen. Mässling drabbas man väl inte av flera gånger?

Svar på tråden MPR vaccination