• Glass

bakpulver, bikarbonat, jäst?

Ni som är duktiga på det här med bröd...
    Vad är det för skillnad på jäst, bakpulver och bikarbonat? Det behövs inga djupare utläggningar, men kan man helt enkelt byta ut ästen mor de andra?

En annan fråga också.
    I de recepten som det inte är jäst i så är det oftast inga grova grejer med. Kli eller frön eller sånt. Går det bra att bara hälla i lite sånt i såna också?

• Svar på tråden bakpulver, bikarbonat, jäst?
  • Rabbit

jag är inte så insatt - men jag tror inte du kan byta ut jäst mot bakpulver eller bikarbonat rakt av. Däremot finns det ju speciella recept på tex bakpulverbröd och hastbullar, alltså matbröd/bullar bakade på bakpulver istf jäst.

• Kallista

Bakpulver går att byta ut mot halv mängden bikarbonat och tvärt om.

Jäst och bakpulver är två olika processer. Bröd med jäst behöver stå och jäsa en stund, medan bakpulver och bikarbonatbröd ska direkt in i ugnen efter man har blandat ihop degen. Så det är ingen hit att byta ut jäst mot bakpulver.

Bakpulverbröd brukar ha en tendens att bli torra fortare än jäsbröd.

• Jennie Brunflo

Bröd med jäst, måste få jäsa. Oftast till dubbel storlek. Antingen kan du kalljäsa jättelänge (sådär 12timmar) eller varmjäsa ( i rumstemperatur går bra) i sådär 20-30min.
    Gör du bröd med jäst går det att ha i vad som helst, sylt, morötter, solrosfrö, kli, vetekross, havregryn, gröt, mjöl, bönor, linser, nötter, mandel, kokos mm mm. Tänk på att torra gryner, linser och frukter tar massor med vätska från degen. Att låta de bli mjuka i vatten är en utmärkt idé. Om du t.ex vill ha i linfrö kan du ha ½ dl linfrö i en mugg och sedan ha i 1½ dl vatten, kör i micron i ca 1min på högsta effekt. Då har fröerna blivit varma, mjuka och alla näringsämnen är ute i vattnet och i skalet i fröna. När du sedan ska bara så har du i hela muggen med vatten och allt i bröddegen. Lika gör du med liknande torra fröer och gryner.

Bakpulver börjar jäsa direkt det kommer i kontakt med vätska, därför är det av vikt att man snabbt får in kakan i ugnen, utan att röra så mycket i smeten.

Bikarbonat har fördröjning så oftast har man det i småkakor, hellre än i mjuka kakor och bröd. Men det finns naturligtvis undantag.

Ska du baka bröd så satsa på jäst.

• lilli2

Hej! Vet inte något om processerna, men jag bakar rätt ofta. Du kan aldrig byta det ena mot det andra. Det funkar helt enkelt inte alls. När du bakar så ska du heller aldrig höfta, och det gäller i allra högsta grad småkakor. Så exakt som möjligt är melodin, väg gärna annars kan kakorna bli otäckt hårda.
    Lycka till

• lilli2

Hej!

PS Kanske bikarbonat/ bakpulver som beskrivs ovan funkar. Det visste jag inte och har inte provat. Ska testa nästa bak. Alltid bra med möjliga utbyten.

• Glass

Tack för alla svaren!!

Att det ska vara så krångligt att komma igång med sånt här...

Helt av allt så skulle jag vilja baka grova bröd fasutan jäsning, men så bra går det ju inte att få...
    Ska exprimentera lite, så får vi se vad det blir... om det blir...

Svar på tråden bakpulver, bikarbonat, jäst?