• Majälva

Hur känns det när man ammar?

Eftersom de flesta på familjeliv verkar hålla till i "sina egna grupper" så slänger jag väl in frågan under gruppen "Förälder" också, ni lär ju kunna svara bäst på denna frågan.

Är det någon som kan göra ett försök att någorlunda ingående beskriva hur det känns i bröstet när man ammar?

Jag tror nämligen att det kommer att kännas obehagligt eftersom jag inte är särskilt förtjust i beröring av bröstvårtorna. Hur känns det inuti bröstet, innanför vårtan när mjölken "sugs" dit? Kittlar inte det på ett irriterande sätt, sådär så att man knappt med viljestyrka kan låta barnet ligga kvar och suga? Så tänker jag mig att det känns... Gillar alltså inte beröring på vårtorna i andra situationer heller.

• Svar på tråden Hur känns det när man ammar?
  • Moa38

Det är underbart att amma! När bröstet är fullt med mjölk är det spänt och rinner lätt till när barnet skriker. Det kittlar till när mjölken rinner till. Mjölken sugs inte ut direkt, den sprutar ut av sig självt beroende på trycket. Det är viktigt att man håller barnet rätt när man ammar, då känns det knappast i bröstvårtorna alls eftersom de blir härdade av all amning med tiden. de två första veckorna kan det kännas lite obehagligt eftersom det inte är en "behandling" brösten är vana vid. Men ge det tid. Det är helt enkelt underbart!!! SKulle du sedan inte alls tycka om det finns det ju alltid flaskan så oroa dig inte. Prova dig fram.

• Tin o Trolls mamma

Det känns inte så mycket i vårtorna som i resten av bröstet. Jag avskydde också beröring av brösten, men det här är en helt annan sak. Om man har fullt med mjölk är det bara skönt när barnet suger så att det töms och trycket släpper. Det känns mest i delen precis bakom vårtgården tycker jag. Det "pirrar" liksom när mölken rinner till.. Svårt att förklara för någon som aldrig upplevt det, men så vill jag minnas amningen.

Ekorren.

• knasen

i början gjorde det jätte ont på ... de första dagarna...men nu känns det absolut ingenting...han e 2 mån!
    lycka till

• Jossebell

majälva det kan kännas som du beskriver. Man kan känna ett obehag just att ha ett barn som vidrör bröstvårtorna på det sättet. Vad som är viktigt då är att man är ärlig på BVC ang detta. Det finns små tips och hjälpmedel. Känner du obehag av den direkta beröringen kan man köpa en liten "silicontudde" som man lägger över bröstet. så får barnet lättare rätt tag och du slipper hud mot hud känslan. Ett alternativ kan även vara att pumpa ut mjölk och ge i flaska.
    I själva bröstet känns det små ilningar och du kan känna när mjölken rinner till även när barnet inte ligger för bröstet. Vad som brukar kunna göra ont är om barnet får fel tag eller om de rycker och sliter mycket.
    Var absolut inte rädd för att fråga om tips. Känn inga misslyckanden och det är bättre att amma ett mål än att inte amma något alls. Och funkar det inte alls så är det inte jordens undergång.

Nu är du inte där ännu så man behöver inte måla "f-n på väggen" men det är några tips från en som vet hur det kan kännas när det känns helt fel!

• therese

Min mor skrämde upp mig o sa att man måste härda brösten och allt vad det nu var - men det gjorde jag inte.

Och jag har aldrig haft ont när jag ammat, utom när jag haft mjölkstockning. Det är skönt när bebisen ammar och först sprutar mjölken ut själv och sen har jag aldrig märkt när hon börjar suga på riktigt. Det känns inte speciellt mycket alls på mig iaf.

På BB får man hjälp m amningen av barnmorkorna. De kan masor och kan säkert hjälp till om du vill.

Lycka till!

Svar på tråden Hur känns det när man ammar?