• Annis123

Kluckande vid ammning

Min dotter på tre veckor har börjat klucka vid bröstet när hon ammas. Som om hon får in luft och greppet lossnar lite. Har bara använt napp i några få dagar och slutade med detta för en vecka sedan eftersom att jag misstänkte att den var boven i dramat men problemet kvarstår. Kan det bero på nappen eller kan man ge henne den igen? Vad annars kan man göra åt det?

• Svar på tråden Kluckande vid ammning
  • sol1

det är inte så att mjölken kommer lite fort då? man kan då uppleva ett kluckande ljud från barnet jag tycker du kan låta henne ha napp ändå tror inte det har nåt samband

• Lilla K

Jag håller med sol, jag tror det är mjölken som rinner fort och hon sväljer för glatta livet för att hinna med! Låter hon så hela tiden, eller bara i början av amningen?

Min son låter så i början, då mjölken rinner fort. Någon napp har han aldrig haft, så den har inte med saken att göra. Om greppet lossnar lite då får hon fel tag, och det skulle du känna, jag lovar! Det känns obehagligt och kan t o m göra ont när de har dåligt eller fel grepp.

• Suneboll

Kluckandet är nog bara som hon sväljer...hon har nog fått upp tekniken o därför lät det inte så i början

• morsa06

om det är så att hon får för mycke mjölk så kan du prova pumpa ur först lite så den värsta strömmen lägger sig Det sa min BM till mig för min son kräks otroligt mycket för att han dels äter så hiskeligt fort och sen så är han ett kräkbarn! men det går ju att testa!

• camave

min dotter kluckade på bb. fick då till svar att hon fick för lite tag om vårtan.
    hon gör inte det när hon har en bra bit av bröstet i munnen

mamma till Felicia
  • Röding

Det är som hon sväljer för glatta livet! =)

Hon har fått igång utdrivningen och mjölken bara sprutar. Då låter det kluck kluck när hon sväljer. Testa själv att dricka en stor mängd vatten så lär det klucka hos dig med ;)

• Annis123

Tack för alla svar!

Men det är som om hon tappar greppet lite för ibland gör det ont. Det är inte när hon sväljer för det låter annorlunda. Detta låter ungefär som när man klickar med tungan.

• kaksmulan

som jag förstår det är det precis som Camave skriver: hon tappar nog taget om bröstvårtan. Det gjorde i alla fall min dotter och det lät precis som du beskriver. Jag fick ganska ofta kämpa lite med att hjälpa henne få ett bättre grepp.

Felix ♥ och Ellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Annis123

Ok. Tror ni att det beror på nappen eller tycker ni att jag kan ge henne den igen?

kaksmulan: hur gjorde du för att hon skulle få bättre grepp? Konstigt att greppet helt plötsligt kan ändras men jag antar att det beror på nappen då . Hon har nästan hela vårtgården i munnen och på bb sa de att hon sög bra men då hade jag ju inte detta problemet heller...

• kaksmulan
    Annis123 skrev 2006-11-20 19:26:13 följande:
    Ok. Tror ni att det beror på nappen eller tycker ni att jag kan ge henne den igen?kaksmulan: hur gjorde du för att hon skulle få bättre grepp? Konstigt att greppet helt plötsligt kan ändras men jag antar att det beror på nappen då . Hon har nästan hela vårtgården i munnen och på bb sa de att hon sög bra men då hade jag ju inte detta problemet heller...
    Jag tror faktiskt inte att det har med nappen att göra! När de väl har lärt sig att suga från bröstet glömmer de inte bort det förän de får mat på något annat sätt!

Det är bara att de liksom släpper sugtrycket inne i munnen. Min Ellen höll på med det där ett par månader (jätteirriterande) men så plötsligt försvann det. Men under tiden fick jag försöka hitta nya amningsställningar och så. Ibland funkade det bättre om jag låg ned och i bland när jag pallrade upp med miljoner kuddar...
    Felix ♥ och Ellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
Svar på tråden Kluckande vid ammning