• Radix Lecti

Vi med atopiska eksem....

Har nu varit inne på forumet och sett att det finns en massa gamla trådar om denna plågande åkomma och tänkte att det är dags att starta en ny.
    Det verkar vara en vanlig åkomma, men när man väl har den så känns det som om man är ensammast i hela världen...

Här kan vi som har atopiska eksem, eller om vi har barn som har det, mötas och diskutera, svara på varandras frågor och komma med tips och råd till sånna som inte är så vana vid ämnet.

Själv har jag haft atopiska eksem sedan jag var liten, men de försvann under många år och kom tillbaka för två år sedan. Personligen tycker jag att det är pest och pina att ha dom och jag tar gärna emot tips på hur man kan bli av med dom. Det enda jag gör är att smörja med kortison när de blossat upp ordentligt och smörja med mjukgörande krämer flera gånger om dagen.

Är vi fler där ute?

*Alicia, vår fina lilla prinsessa*
  • Svar på tråden Vi med atopiska eksem....
  • Sussannek

Har ingen erfarenhet av detta men undrar om det finns någon sida man kan läsa fakta om det?

• Unindra

hejsan ja har också sen ja va nyfödd föddes med atopiskt eksem åå har de fortfarande.. Mina är jätte bra när ja solar antingen solrium eller i vanliga solen ute å värst e de som nu de kalla årstiderna, Då måste ja använda kortison salvor å mjukgörande hela tiden. Ja blir verkligen galen ingen utav mina vänner eller syskon har de å ja blir så ledsen känner mig som den ensamaste personen i världen med de när alla frågar va e de du har?

Claes & Miranda ni är mitt allt. Utan er är jag inte hel. *jag älskar er*
  • Radix Lecti

Unindra: Förstår precis hur du menar. När utslagen är som värst vill man inte visa sig ute. Jag har ju som sagt på händerna och armbågar/överarmar. Inge kul att visa sig i kortärmat

Har du provat Aloe vera krämer eller juice? Jag har precis börjat dricka juicen (sen en vecka tillbaka) och jag upplever att eksemen blivit mycket bättre

Sussannek: Gå in på www.vardguiden.se och sök på atopiska exem, det borde finnas lite fakta där

• Radix Lecti

Oj sorry, stavade fel eksem ska det vara Generad

• Unindra
    Alicia060429

Nä jag har inte provat
    Aloe vera krämer eller juice
    kanske ska göra det.. Ja har också på händerna å hela armarna ibland till å med på ryggen å de e värst.. Blir så ledsen när de kommer har de just nu å sambon hjälper mig å smörja hela tiden så glad att han finns han säger att för honom så gör de inget att ja har de. Å de värmer massa.. Ska nog ta å kolla upp de där med Aloe vera krämer & juice

Tack för tipset =)
    Claes & Miranda ni är mitt allt. Utan er är jag inte hel. *jag älskar er*
  • Sante

Jag har fått det på ett finger pga vatten,alltså för mkt kontakt med vatten!

• Tozza

Yes en till med eksem. Mina händer är helt förstörda (ser ut som en gammal tants så skrynkliga är de) pga all kortison. Nån mjukgörande som verkligen funkar har jag inte hittat. Tror jag testat allt. Men jag blir värre när det är varmt - brukar tydligen vara tvärtom. Visst blir jag väldigt torr nu på vintern, men inte alls lika mkt utslag.

Nu är jag orolig att Alizia min dotter ärvt eksemena, har börjat bli torr och röd på armarna osv. Suck...

Jag är oxå den enda i hela familjen, ja släkten som har eksem. Man undrar ju vart det kommer ifrån....

Alizia´s mammi
  • mössan

Min dotter som är 8 år har nu i ca 2 års tid lidit (verkligen lidit) av atopiskt eksem.
    Utslagen finns i knä och armveck, på halsen, ryggen bröstkorg. men framförallt sitter utslagen kring ögonen som är kraftigt röda, såriga och kliar.
    Det ser ut som hon har gråtit.
    Det värsta är nog alla komentarer som folk har hjärta att kläcka ur sig.
    Vi smörjer och smörjer med kortisoner och mjukgörande.
    För en vecka sedan var vi hos ytterligare en läkare och fick då en ny salva utskriven som heter Elidel.
    Men den kan tydligen ev framkalla cancer, hur kul är det då att börja med den?
    Vet nu inte om jag vågar börja med denna salva, någon som har provat den?

En lite uppgiven mor!

• Tozza

Mössan: Elidel är nog den enda salvan ja inte provat. Men jag har hört att den ska vara mkt bra!! Hoppas att den hjälper för Er. Vet själv att folk kan kläcka så dumma grejor. Jag har oxå haft mkt eksem i ansiktet och då främst kring kinder och mun, JAG vet att det syns (och framför allt känns) men ändå har många uttryckt sin fasa över hur jag ser ut (som om jag inte visste det.) Sista salvan jag hade är en liknande som Elidel mn nu står det still vad den heter, nått på Pro... eller nått. Men den var mkt bra.

Nått jag funderar på är att anlysera ett blodprov, har läst många som gjort det (många här på FL) och fått reda på att de tex saknar kalcium och fått extra sånt och eksemet blivit mkt bättre. När jag var gravid och åt extra vitaminer osv så blev mitt eksem mkt bättre - så det kan ju vara nått som jag saknar i kroppen.

Alizia´s mammi
  • Pejo

En till med atopiska eksem dock har jag varit ganska fri från dem sen jag var 15 ung.

Tyvärr så har sonen anlaget med och ibland på vintern får vi smörja med kortison och mjukgörande.

Svar på tråden Vi med atopiska eksem....