• Vilhelmina

Pärlplattor hur stryker jag på bästa sätt?

Jag stryker barnens pärlplattor, men det blir inte bra. Smörpappret fastnar och de ihopsmälta pärlorna rullar ihop sig.

Hur ska man göra? Är det bakplåtspapper som behövs? Hur varmt ska strykjärnet vara?

• Svar på tråden Pärlplattor hur stryker jag på bästa sätt?
  • Gisse the one and only

Svag värme!! Du har alldeles för varmt järn och du håller det antagligen stilla för länge på plattan. Smörpapper är bäst, det fungerar om du gör rätt.

Stryk mig medhårs....annars
  • kramelikram

Prova med bakplåtspapper. Vet att jag haft samma problem, men kommer inte ihåg vilket papper det var som inte fungerade.
    Jag brukar ha strykjärnet på medelvärme, inte det varmaste.
    När du strykit plattan tar du bort pappret och sedan sätter du något tungt på pärlorna, då rullar dom inte ihop sig.
    Lycka till!!

• Vilhelmina

Svag värme, betyder det 1 eller 2 prickar?
    Ska jag hålla strykjärnet i rörelse hela tiden? Hur lång tid tar det då?

• Gisse the one and only

ca 200 grader ska du ha och du ska stryka sakta över plattan och du kan prova bakplåtspapper om du vill. Ju längre du stryker ju mer smälter pärlorna ihop.

Stryk mig medhårs....annars
  • kramelikram

Jag brukar ha på två prickar, men prova dig fram lite. Och JA du måste röra på strykjärnet hela tiden. Det tar inte alls lång tid för pärlorna smälter fort.

• Vilhelmina

Tack för hjälpen. Jag ska prova med svagare värme ikväll. Och med press under en trave böcker efteråt.

• Kålrot

Jag anv. aluminiumfolie/ugnsfolie eller vad det nu heter, och kan då ha rätt hög värme.
    Funkar jättebra!

• Liindiita
    Kålrot skrev 2006-11-20 08:29:20 följande:
    Jag anv. aluminiumfolie/ugnsfolie eller vad det nu heter, och kan då ha rätt hög värme.Funkar jättebra!
    de använde jag åxa när jag gjorde pärlplattor de va ALDRIG några problem då
    (¯`°?.¸ ♥ Bebis i magen ♥ ¸.?°´¯)
  • Vilhelmina

Ska testa aluminiumfolie också, vi har många pärlplattor som väntar på strykning hemma...

• Hååning

Tungt på genast efter strykning funkar för oss

• Vilhelmina

Nu har jag testat. Bakplåtspapper (smörgåspappret var ändå slut hemma) och två prickar (ylle) på strykjärnet fungerar perfekt: det rullar sig inte (men jag satte under press ändå för säkerhetsskull), och pappret fastnade inte. Perfekt resultat!

Tack för era tips!

Svar på tråden Pärlplattor hur stryker jag på bästa sätt?