• lurksmulan

Ögoninflammation! Hur länge och när tillbaka till dagis?

Sonen har fått ögoninflammation. Ingen sån där hemsk historia som murar igen ögonen utan det är mer att det rinner en del och ibland kommer det klumpar.
    Nu undrar jag om någon vet hur länge det brukar sitta i, och när kan han gå tillbaka till dagis? Kan han gå så fort det slutat rinna eller ska man har "säkerhetsmarginal"?

• Svar på tråden Ögoninflammation! Hur länge och när tillbaka till dagis?
  • sol1

ger du honom ögondroppar? med droppar brukar det ta ca 4 dagar innan man kan gå tillbaka till dagis man får ju tänka på att ögoninflamationer smittar nåt så fruktansvärt barnet ska vara "klibbfri"i ögonen i ca 2 dagar innan man skickar tillbaka dem

• lurksmulan

Hos oss får man inte ögondroppar förrän efter en vecka, så han har inte fått det än.

Men vad bra att du sa att han bör vara hemma två dagar efter att han är bra i ögonen!

• sol1

det finns bra droppar att köpa receptfritt på apoteket det gjorde jag till mina barn

• lurksmulan

Jaha, det visste jag inte. De har kanske varit lite restriktiva mot oss också eftersom Laban haft problem med en för trång tårkanal. Men nu är den opererad så det kanske är fritt fram att använda droppar.
    Tack för tipset!

• sol1

det fiffiga med just droppar är ju att man kan droppa i ögat närmas näsan även om barnet inte vill vara med om det å ögat är stängt droppen åker in i ögat så fort barnet blinkar finns även receptfria ögonsalvor men till barn är dropparna bäst

• Pom

Hoppla!!
    jag har fått höra att när det inte finns var i ögat längre smittar dom inte...
    Sonen har haft ögoninflamation nu och hade LITE var igår morse men inget efter det, så vi skickade honom till dagis idag, kanske inte var så bra?

• sol1

man bör ju avvakta lite iom att det smittar så väldigt lätt mina barn hade ögoninflamation väldigt ofta när de va små så vi gick till läkare då försäkerhetsskull å då fick ja den informationen om hur det skulle vara då minskade även dagarna de fick vara hemma pga ögonen

Svar på tråden Ögoninflammation! Hur länge och när tillbaka till dagis?