• Anonym (stolt mor)

mellanrum mellan dotterns framtänder

Hej! Min dotters framtänder har precis kommit upp (snart 8 mån) och de sitter med ett stort mellanrum. Hon är världens vackraste, men jag undrar ändå om man gör något åt detta och när? Hennes läppsträng går mellan framtänderna och det kanske beror på det? Kanske får man operera och skära lite i den så att tänderna går ihop. När gör man det isåfall?

Kan tänderna flyttas ihop när de andra kommer sedan?

Självklart är detta en liten struntsak, men undrar ändå lite...

Någon som vet?

• Svar på tråden mellanrum mellan dotterns framtänder
  • blonde redhead

Man gör det först när de parmenenta tänderna kommer upp normalt vis om det inte är problem innan (alltså efter 7-9 år).. De kan lika gärna växa ihop igen när de andra tänderna kommer upp..

• Lilla i

Min tjej har oxå ett ganska stort mellanrum mellan sina framtänder. Tror att de trycks ihop av sig själva när de andra tänderna kommer upp. Tror inte att de gör ngt med mjölktänderna men du kan ju fråga på BVC när du är där nästa gång.

• hammergirl

Va charmigt det låter.
    Jag tror att när hon får sina andra tänder i överkäken så dras tänderna ihop på nåt sätt.
    Skulle det inte bli så, (men det gör det), så tror jag inte att tandvården gör nåt för det är ju inte permanenta tänder.

• gnorkis

min son har en glugg i vardera käke mellan framtänderna så det ser ut som han tappat tänder men det rättar till sig sen... annars gör tandläkaren det...

• Fladdermusen

Mina barns första tänder har suttit ganska brett isär, för att sedan fyttats lite när de andra tänderna kommit upp. Så du behöver nog inte oroa dig ännu!

• ModerBlå

Var ej orolig...när de andra tänderna kommer så brukar det rätta till sig...eller så fixar tandläkren det med hjälp av tandställning när barnet kommer upp i skolåldern

Min yngsta hade likadant med läppsträngen med det fixade sig när hon tappade framtänderna och de nya tänderna kom upp.

• Karrow

Min man hade som barn väldens glugg mellan framtänderna, man kunde utan problem få igenom en guldtia(om de hade funnits då) men när de permanenta tänderna växte ut så blev de "normala" och nu har han ovanligt täta tänder.

Svar på tråden mellanrum mellan dotterns framtänder