• älsklingsflickan

vad får man inte äta när man är gravid??

som rubriken lyder??

tex får man inte äta mat som är saltat och mycke kryddor. jag brukar ju hälla halva saltkaret på mina pommes frites:)

• Svar på tråden vad får man inte äta när man är gravid??
  • Trossens mamma

Jo visst får du äta salt å kryddor om din mage pallar det Jag gillar saltat nu
    De finns ju dock annat man ska undvika. mkt kaffe å cola...Olika fiskar ostar osv

*Trossen skall bli storasyster om allt går bra*
  • McIris

Livsmedelsverkets rekommendationer är bra, kolla där! Salt o kryddor kan vara bra att dra in på ifall du riskerar att få högt blodtryck, det hjälper till liksom. Annars kan du nog äta som vanligt!

• Baby Ru

Följ kostråden på SLV som Lola tipsade om. Lyssna inte på en massa andra självutnämnda experter och förståsigpåare, de dyker upp hela tiden och överallt. Då kommer du gå runt och ha ständig ångest över allt du ätit/vill äta.

Ät mat och drick sådant du mår bra av och lev livet som gravid med sunt förnuft.

• EldHav

inte för mkt salt, för det binder vätska, annars kan man visst äta saltad mat
    Kryddor, inga problem, förutom att du får lätt halsbränna av det

Annars ska man i regel undvika brieostar, mögelostar mfl (opastöriserade ostar tror jag det är), vissa specifika fisksorter, rått kött, alkohol, tobak.

Det är liksom ingen helomvändning om man inte levt på blodig biff, vin och ostbricka

Drick mkt mjölk, det hjälper mot halsbränna, och hjälper till att bygga upp bebisskelettet

• Månflickan

Salt o kryddor är ingen större fara. Jag älskar stark mat o det åt jag inte i mindre skala än innan. Men om du är gravid har du väl fått en lista av din barnmorska?? Här ska man inte fråga för då kan man ju få en massa fel svar.

• Trossens mamma

Ja de är nog så att man får en lista eller så hos BM annars får man leta på gravidsidor eller just de slv

De är nog att leva som vanligt...
    Men ta bort just de som annars nämnts här... Kommer å gå bra

*Trossen skall bli storasyster om allt går bra*
  • emmalainen

Drick mkt mjölk, det hjälper mot halsbränna? jag får mer halsbränna när jag dricker mjölk!

• älsklingsflickan

neeej cola som jag älskar. men jag vet ju om det.. jag sade åt min sambo igår att om jag inte är gravid nu så skall jag fara och handla cola till lidle. där får man 6 flaskor. 12 liter blir de. men det får nog vara nu. lite måste jag ju köpa till mitt kalas på söndag men iaf:)

Svar på tråden vad får man inte äta när man är gravid??